Tidsaxel Herculeskraschen

Norrbottens län2013-03-15 06:00

15 mars:

Klockan 13:40 startar flygplanet av typen C-130J Super Hercules från Evenes i Norge, på väg mot Kiruna.

Klockan 14:54 kontaktar besättningen den svenska flygledningen och begär så kallad visuell inflygning samtidigt som lämplig flyghöjd bestäms.

Klockan 14:57 kolliderar flygplanet med bergväggen.

Därefter följer flera försök att kontakta flygplanet men eftersom man inte får någon kontakt dras en stor sök- och räddningsaktion igång. Under kvällen skickas också sökpatruller ut med skoter, samtidigt som avancerade spaningsplan cirkulerar i luften ovanför Kebnekaisemassivet.

16 mars:

Sökandet fortsätter men försvåras av det mycket hårda väder som råder i området. Framåt eftermiddagen hittas bitar av skumgummi som luktar flygfotogen och som man tror kommer från planet.

17 mars:

Vädret klarnar och man kan lokalisera haveriplatsen till Rabots glaciär, strax nedanför kammen mellan Kebnekaises nord- och sydtopp. Där görs också fler fynd av vrakdelar. Polisen tar över räddningsaktionen från Sjö- och flygräddningscentralen.

Kriminalsökhundar hittar kroppsdelar från den omkomna besättningen. Under kvällen konstateras att ingen i besättningen har överlevt kraschen och räddningsinsatsen kan avslutas.

11 april:

Kroppsdelar från alla fem besättningsmän identifierade med hjälp av DNA.

13 april:

Haverikommissionen visar upp vrakdelarna som bärgats från haveriplatsen.

April-augusti:

Sök-/bärgningsarbetet ligger nere i väntan på snösmältningen. Fortfarande har inga svarta lådor hittats.

11 maj:

En preliminär faktasammanställning från Statens haverikommission presenteras. Där framgår det att piloterna hade problem med att kalibrera höjdmätaren.

4 augusti:

Den ena så kallade svarta lådan som innehåller inspelningar av samtalet i cockpit hittas av personal ur Arméns jägarbataljon i mycket svårtillgänglig terräng vid haveriplatsen.

12 augusti:

Den andra svarta lådan, som innehåller planets färdskrivare hittas.

20-30 augusti:

Bärgningsarbeten genomförs och man lyckas få ned sex ton vrakdelar från fjället innan det återigen börjar snöa och man tvingas avbryta bärgningsarbetet för säsongen.

4 oktober:

Ett laboratorium lyckas restaurera och tömma de svarta lådorna på data.

12 december:

En ceremoni hålls för att tacka alla som varit delaktiga i arbetet efter Herculesolyckan.

Januari 2013:

Haverikommissionen beräknar att rapporten ska vara färdig men på grund av det omfattande materialet tvingas man skjuta upp datumet till april.

Mars 2013:

Arbetet med rapporten är inne i slutskedet och den skickas ut till berörda på remiss innan den kan offentliggöras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!