Vi köper mindre ekologiskt i affären

Försäljningen av ekologisk mat har länge ökat i livsmedelsbutikerna. Men i år har den stått stilla, eller till och med gått ner.Hos storkök och i offentlig sker dock en rejäl tillväxt, enligt Krav.

Stockholm. 2012-12-09 12:48

- Vår bedömning är att försäljningen av de ekologiska produkterna utvecklas i nivå med detaljhandeln i övrigt, men däremot ser vi en kraftig ökning inom offentlig sektor, säger Kristin Cooper, pressansvarig på Krav.

Trenden bekräftas av mejerijätten Arla, som sedan början av året har stora överskott av ekomjölk. Under årets första nio månader minskade försäljningen av ekomjölk i livsmedelsbutikerna med sju procent, skriver Sydsvenskan. Men räknar man in restauranger och storkök så har försäljningen i stället ökat.

- Mjölken är det största och mest mogna ekosegmentet, jag tror att det är ganska naturligt att den har det tuffare än andra ekologiska produkter, säger Claes Henriksson, presschef på Arla.

Sammantaget redovisar Ica en minskning med tre procent för ekologiska varor under årets första sex månader. Hos Coop och Axfood har försäljningen i det närmaste varit oförändrad.

Redan nu planerar dock Krav för en storoffensiv i butikerna.

- Vi kommer att göra vår största satsning någonsin under 2013, på reklam och närvaro i såväl butiker och restauranger, säger Kristin Cooper.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om