Nu rullar malmen från Kaunisvaara

De första transporterna av järnmalmskoncentrat lämnade Northland Resources gruva i Kaunisvaara på fredagen. Och en ny epok är inledd.

RESPEKT. "Det är respekt och ödmjukhet som gäller när man kör så här tunga ekipage", säger Helen Hansson.

RESPEKT. "Det är respekt och ödmjukhet som gäller när man kör så här tunga ekipage", säger Helen Hansson.

Foto: Britt-Louise Spets

Pajala. 2012-12-08 06:00

Som första chaufför rattade 30-åriga Johanna Funck från Pajala in med sitt ekipage till Northlands gruvområde på fredagen för att ta emot den första lasten av högvärdigt järnmalmskoncentrat.

En timme senare styrde hon kosan mot Pitkäjärvi i Svappavaara där Northland har sin omlastningsstation till järnvägen. Totalt transporterar hon 63,8 ton järnmalmskoncentrat de 15 milen norrut.

- Vi provkörde sträckan i går. Vägen är en utmaning med kurvor och backar, men det känns tryggt. Jag är så nöjd med mitt ekipage, säger hon.

Många nöjda
Fredagen bjöd på många nöjda miner. Två år efter att det första spadtaget togs i Tapuliområdet har Northlands gruvprojekt tagit ytterligare ett steg framåt. Och allt har gått enligt tidsplanen, enligt informationschef Niclas Dahlström.

- Det känns grymt bra. I början av veckan började vi producera det järnmalmskoncentrat som nu skickas iväg, den här veckan har varit magisk, säger han.

Under två års tid har bolaget investerat fem miljarder kronor för att bygga upp gruvområdet.

Entreprenörer och gruvbolagets anställda har sedan dess arbetat sida vid sida för att färdigställa allt så att brytningen kan inledas. Nu är de framme vid den första milstolpen.

Produktionstakten är ännu låg, och den första utskeppningen från Narvik är inplanerad till det första kvartalet nästa år.

Utmaning
Under det tredje kvartalet 2014 räknar bolaget att ha full produktion vilket innebär 4,5 miljoner ton järnmalmskoncentrat på årsbasis. Då ska 60 ekipage rulla på vägarna mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi. Till det behövs 300 chaufförer. I dag har Clifton Mining 23 anställda - nästa vecka utökas styrkan med ytterligare fem chaufförer.

- Vår största utmaning blir att hitta förare. Hittills har det gått mycket bra men när produktionen går i full skala blir det nog inte lika enkelt även om jag inte är orolig, säger Peter Engström, avdelningschef vid Clifton Mining.

Chaufförerna kommer från hela landet. En av dem är Helen Hansson från Kristianstad i Skåne som nu bor i Masugnsbyn.

Stolt chaufför
- Jag hade väl aldrig trott att jag skulle köra järnmalmstransporter men ingenting slår det här. Nu får jag verkligen vara med om något historiskt. Jag är så stolt. Norrbotten brinner av livslust, säger hon.

Willy Sundling, logistikchef på Northland följer lastningen och ekipagens färd ut från området med stort intresse.

- Nu kan vi börja skapa och utveckla de rutiner som krävs inför de höga volymerna.

Känner du någon oro för transporterna längs vägarna?

- Självklart funderar vi på olika saker men vi har ett omsorgsfullt kontrollprogram och en bra dialog med Clifton. Så vi är väl förberedda för att undvika problem, säger Willy Sundling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om