En orgelns drottning är född

Där står hon längst fram i Studio Acusticum. Hennes ansikte är ännu dolt bakom ett tygdok.

SYNLIG. Idén att organisten som huvudperson ska sitta synlig för åhörarna är sympatisk. Upplevelsen förmeras av att se denne arbeta med instrumentet. Men denna kväll är dock Orgel Acusticum huvudpersonen.

SYNLIG. Idén att organisten som huvudperson ska sitta synlig för åhörarna är sympatisk. Upplevelsen förmeras av att se denne arbeta med instrumentet. Men denna kväll är dock Orgel Acusticum huvudpersonen.

Foto: Linda Wikström

Kultur och Nöje2012-10-15 06:00

Det som kan ses är platsen där professor Hans-Ola Eriksson kommer att traktera henne; orgelpallen, manualerna, pedalklaviaturen och registerandragen. Därtill syns manöverbord för den elektronik som är en del av det som gör Orgel Acusticum till något alldeles särskilt.

Vem är hon, denna världsunika skapelse? Hur låter den som med 9.000 pipor och 140 stämmor är Skandinaviens största orgel? Vilka toner och klanger kommer hon att ge oss när organisternas händer och fötter lösgör hennes andning?

Förväntansfullt sorl blandas med andäktigt betraktande. Invigningstalen rymmer stolthet och glädje. En orgel för forntid, samtid och framtid skall invigas. Orgelbyggaren Gerald Woehl darrar en aning på handen när han av konferenciär Birgitta Svendén tar emot kontrollen med vilken han avtäcker Orgel Acusticum.

Orgeln är magnifik. Piporna i fronten som glittrar i strålkastarskenet utgör endast en liten del av det gigantiska instrumentet. Ett sus går genom salen inför denna drottning bland musikinstrument.

Hans-Ola Eriksson som med sin dröm initierat detta projekt sätter sig lyckligt leende på pallen. Han lyfter sina händer och förlöser ömt liksom en barnmorska den nyfödda. Luften fyller hennes inre och Apparition de l’église éternelle av Olivier Messiaen ljuder i mäktiga ackord först som bakom stängda dörrar men sedan i full triumf - en gestaltning av den segrande himmelska kyrkan.

Tillsammans med Lena Weman på barockpiccolaflöjt framförs sedan Vocalise ur Höga visan, komponerat av Hans-Ola Eriksson själv. Flöjtens nästan råa ton sjunger om kärlekens ordlösa karaktär med både smärta och glädje. Denna samtida musik får sedan växla till barockens i koralen Ich ruf zu dir, Herre Jesu Christ av J.S Bach.

Så kommer toner som från alla håll i rummet. Det digitala blandas med det akustiska. Hans-Ola Eriksson leker med händer och fötter över manualerna i Postludium - "Spikar" ur sin orgelmässa De fyra varelsernas Amen. Dikten Den brinnande ugnen av Olov Hartman har inspirerat musiken som i sanning är både som ett gnistregn och ett brinnande inferno. Orgeln får här visa sin kolossala kraft. Det är så man blåser av stolen!

Programmet som även inrymmer verk av César Franck och M.P. Mussorgskij är tydligt gjort för att demonstrera orgelns resurser. Det blir mer av en "demo" än ett väl sammansatt konsertprogram, men vad gör det ikväll? Vi har fått möta ett unikt instrument och har många fantastiska konserter att se fram emot.

Orgel Acusticum är nyfödd men fullvuxen. Dock kommer hon att fortsätta utvecklas. Hon kommer att finjusteras under många år framåt och har en öppen arkitektur som gör det möjligt att addera, förändra och utveckla. Mottot för denna orgel är "Det aldrig tidigare hörda, det aldrig tidigare sedda". Välkommen till världen, Orgel Acusticum!

Invigningskonsert

Piteå Orgelmusikfestival & symposium 2012

Hans-Ola Eriksson, orgel

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!