Eskil kvar vid kaj

Skötseln av skärgårdstrafiken upprör och igår kväll ställdes båtturen in.
- I dag har vi ett praktexempel på hur det inte får vara, sade fritidschefen Helén Wiklund Wårell.

Luleå2012-08-02 06:00

Kritik riktas från ortsbor mot rederiet L-Line, med båten M/S Eskil, som sköter en viktig del av skärgårdstrafiken.

I början av sommaren blev passagerare kvar i hamnen efter problem med elförsörjningen. Eskil var borta fyra-fem dagar, uttalade redaren Bernt Lindbäck. Skärgårdsbor har reagerat på uppgiften.

- Det var elva dagar, konstaterar Helén Wiklund Wårell. Kommunen för loggbok.

Ställde in
I går gick Eskil förmiddagsturen i skärgården men inte på kvällen.

- Det meddelades att det blåste och att båten inte kommer. Tre personer som skulle åka från Brändöskär på kvällen fick ordna övernattning. Trafiken fungerar inte, det är katastrof, sade en skärgårdsbo.

- Det var grov sjö på första turen och en del mådde inte så bra. Prognosen talade dessutom för att det skulle tillta så vi ställde in nästa tur, säger Bernt Lindbäck.

Fritidschefen har kollat sjörapporten och delar inte bedömningen. Hon är missnöjd. Folk väntade.

Rederiet körde på kvällen med en mindre båt till Småskär och Hindersön för att hämta folk.

- I Brändöskär finns ingen, de har ringt därifrån och sagt att vi inte behöver komma och turistbyrån säger samma sak, uppgav Bernt Lindbäck på kvällen.

Mer har hänt.

- Båten kommer försent. Och det här betalar alltså Luleå kommun för, säger en annan missnöjd person. Vidare uppges att Favorit, ersättningsbåt till Eskil, har trappor som är svårhanterliga för äldre.

Hett
Skärgårdstrafiken är rena hetvattnet, Kuriren har uppgifter om att folk med koppling till olika rederier agerat mot varandra under säsongen.

Helén Wiklund Wårell säger att det inte finns något år då det inte förekommit kritik mot skärgårdstrafiken. När denna säsong är slut sker utvärdering. Hon uttalar inget sammanfattande omdöme om L-Line men utöver gårdagens händelse är en sak poängterad:

- Vi har fått klagomål på tiderna. Förseningar kan uppstå under resan men båten ska inte avgå försent, sade hon.

Vidare påpekade hon att turistbyrån inte ska åläggas ansvar för att avgöra om passagerare behöver hämtas utan det ansvaret har den som bedriver trafik.

- Vi beklagar förseningarna. Sammantaget är klagomålen i minoritet, berömmet överväger. Ta Småskär, där är de glada över att vår båt kan gå ända in, vilket inte varit fallet, säger Bernt Lindbäck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om