Projekt Rödkallen stoppas av staten

Det blir ingen ny hamn eller nytt hamninlopp på Rödkallen - projektet stoppas av staten.
Detta sedan anbuden var fyra gånger högre än budget!

SVÅR ATT NÅ. Rödkallen blir fortsatt svår att nå för turbåtar och andra lite större flytetyg. Arbetena med att miuddra hamninloppet och reparera hamnen har stoppats, det blev för dyrt.

SVÅR ATT NÅ. Rödkallen blir fortsatt svår att nå för turbåtar och andra lite större flytetyg. Arbetena med att miuddra hamninloppet och reparera hamnen har stoppats, det blev för dyrt.

Foto:

Luleå2012-05-12 06:00

Tanken var att det skulle bli lättare att ta sig till Rödkallen. Inloppet är svårpasserat när det blåser hård sydvind och har grundats upp. Dessutom är den gamla lotsplatsens hamn i stort behov av renovering.

Drar i nödbromsen
Planerna var långt framskridna inom ramen för EU-projektet Bottenvikens skärgård utveckling; upphandlingen pågick och den 14 juni skulle det bli förhandlingar i mark- och miljödomstolen för nödvändiga tillstånd.

Men nu drar öns ägare Statens fastighetsverk i nödbromsen, man avbryter
upphandlingen och inställer domstolsförhandlingen.

Orsaken är att de två anbud som lämnats in överstiger projektets budget med dryga 400 procent.

Budgeten var 11,5 miljoner, lägsta anbud låg på över 40 miljoner.

- Det blev för dyrt, säger fritidschefen Helén Wiklund Wårell torrt och tillägger:

- Visst, det borde ha varit lite mer i budget men ingen kunde ha gissat att det skulle dra iväg på det här sättet.

Turbåtar drabbas
Fastighetsägare Staten skulle bara bidra med 1,1 miljoner kronor till projektet, resten av kostnaderna skulle delas av Luleå kommun och EU.

- Vi kan inte skjuta till mer och Fastighetsverket gör det absolut inte, säger Wårell.

De alltför dyra anbuden tros bero dels på det allmänt höga kostnadsläget i byggboomens Norrbotten samt dels på miljökravet på sena höstmuddringar. Det är främst turbåtar som drabbas, stugägarna på ön använder sig oftast av en mindre hamn.

- Det är först och främst ett bakslag för alla som vill besöka Rödkallen som ju är en av Bottenvikens mest kända öar, säger Helén Wiklund Wårell.

I EU-projektet finns fler förbättringar för båtfarten i Lule skärgård. Bland annat muddringar av Trollerisundet (Hindersön), Bullerhamnsviken (Småskär) och Brändöskärs hamn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om