Sjöstaden Luleå? - Jätteprojekt i Ettans båthamn

Bostadsbrist och ont om båtplatser gav idén till det stora projektet i Södra hamn.
- Det blir ett helt nytt hamnområde, säger Per Erlandsson, Granec.

NYTT LAND. Ettans båthamn i dag. Här ska det fyllas ut för husbyggen medan båtarna får flytta på andra sidan av stenpiren till vänster.

NYTT LAND. Ettans båthamn i dag. Här ska det fyllas ut för husbyggen medan båtarna får flytta på andra sidan av stenpiren till vänster.

Foto: Linda Wikström

Luleå2012-05-08 06:00

Luleå plågas av brist på både bostäder och båtplatser. Granec har en paketlösning för som kan lindra plågan - bolaget vill bygga 180 till 200 nya lägenheter och 200 nya båtplatser i Ettans båthamn.

- Det finns många positiva bitar i detta projekt - fler bostäder, betydligt fler båtplatser och gästbåtplatser samt mer parkering, säger Per Erlandsson, vd på Granec.

Lång kö
Bolaget säljer båtar och husbilar men driver sedan 1993 även Ettans båthamn via ett dotterbolag. Båthamnen har 425 platser men kön dit är 222 personer lång.

- Kommunen kom till oss och frågade om vi kunde göra något åt bristen och vi började fundera säger Erlandsson.

I byrålådan fanns redan ett projekt, 2006 presenterade Granec planer på bostäder i båthamnen. Då handlade det om 80 lägenheter i samverkan med HSB.

- Då tänkte vi flytta om i hamnen för att skapa utrymme men det hade inte skapat fler båtplatser, berättar Per Erlandsson.

Fyra höghus
De nya planerna innebär att den nuvarande båthamnen fylls ut och omvandlas till land. Utfyllnaden blir ända fram till stenpiren nära 150 meter från nuvarande strandkant. Det nya landområdet uppskattas till närmare två hektar.

Om allt går i lås ska området bebyggas med fyra höghus på tolv våningar samt åtta parhus. Det är inte klart med det exakta antalet lägenheter men det talas om 180 till 200 i form av bostadsrätter. Granec samverkar även med byggbolaget Nåiden.

- Men först måste vi flytta ut småbåtshamnen utanför stenpiren, säger Erlandsson.

Positiv respons
Han hoppas att kommunen snabbar på med planarbetet så att det jobbet kan vara klart våren 2014. Den nya hamnen ska skyddas av flytande vågbrytare i betong.

När Per Erlandsson presenterade förslaget för kommunledningen blev responsen positiv. Planerna har nu lämnats in med en begäran om ny detaljplan för området, detta gjordes i mars. Granec har även samrått med sina grannar Diös (Willys) och Ångsågen. Enligt Per Erlandsson ska lösningen ge alla parter större svängrum och parkeringsytor.

- Det är inte bara att bygga nya båtplatser och bostäder, det måste finnas p-platser också, säger han.

Snabba besked
Erlandsson hoppas att kommunen nu är så rask i vändningarna att första delen av projektet, den nya utbyggda båthamnen, kan börja byggas nästa sommar.

- Vi måste ta det i den ordningen, flytta båthamnen först. Det krävs ju säkert både en miljökonsekvensberedning och en vattendom. Det får gå sin gilla gång, säger Per Erlandsson i vetskap om att den processen kan han inte påverka.

Han beräknar kostnaden för hela projektet till mellan 600 och 700 miljoner kronor. Då finns det även med:

¤ 25 nya platser i gästhamnen, en fördubbling.

¤ En ny hall för vinterförvaring av båtar på östra sidan av kanalen.

¤ En plats för direkt-från-båtförsäljning av färsk fisk.

¤ Ett promenadstråk på sjösidan av Granec förbi småbåtshamnen.

Erlandsson vill också att kommunen gör en ny anslutning till Varvsleden från Bangårdsgatan.

- Det blir ett helt nytt hamnområde, säger han.

Han tvivlar inte på att det blir efterfrågan på de nya bostäderna.

- Det är säkert många som vill bo nära vattnet och ha båten nedanför bostaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om