"Vill in på marknaden"

Det är stor skillnad på anbuden på turbåtstrafiken i skärgården.
- De vill nog väldigt gärna in på marknaden, säger fritidschefen.

NYKOMLING. M/S Eskil ska trafikera Lule skärgård i år och ersätter M/S Kungsholm. Detta sedan rederiet L/Lines vunnit upphandlingen om skärgårdstrafiken.

NYKOMLING. M/S Eskil ska trafikera Lule skärgård i år och ersätter M/S Kungsholm. Detta sedan rederiet L/Lines vunnit upphandlingen om skärgårdstrafiken.

Foto:

Luleå2012-02-10 06:00

I går kunde Kuriren berätta att Condor shippings M/S Kungsholm ersätts av L-Lines M/S Eskil som första turbåt i Luleå skärgård de kommande säsongerna.

Som bekant vann Kungsholm den första upphandlingen men den fick tas om efter formella missar av kommunen. Och nu vann Eskil, sedan L-Lines sänkt sitt anbud rejält.

Göran Widén på Condor shipping (som ingår i Brändögruppen) påpekade redan i december att konkurrenterna nu fick insyn i deras anbud och kunde dra nytta av det. Han ser nu att skillnaden på de två anbuden är stora.

- Ja, extremt stora och jag kan inte förklara det. Men ärligt talat, jag är glad över att vi inte vunnit upphandlingen till det priset, säger Widén.

Han vill dock inte kommentera upphandlingen mer för tillfället.

- Nej, vi ska begrunda anbuden och se om det finns grund för en överklagan. Vi har inga sådana funderingar just nu men det kan inte uteslutas, säger Widén.

Måste överklaga
En överklagan måste göras inom tio dagar. Något skadestånd för missen i den första upphandlingen kan inte Condor shipping få då tiden för överklagan har gått ut redan i början av året.

Göran Widén berättar att det inte är uteslutet att Kungsholm blir kvar i Luleå trots allt. Båten har en del turer på charter och blir det fler kan hon löna sig.

Fritidschefen Helén Wiklund Wårell berättar att kommunen noterat de stora skillnaderna, dels mellan anbuden och dels mellan upphandlingarna.

- Lite förvånande men vi utgår från att Lindbäck (ägare av L-Lines, Kurirens anm.) gjort en professionell bedömning. Han har ju trafik i Piteå men inte så mycket i Luleå och jag kan bara gissa att han väldigt gärna vill in på marknaden, säger hon.

Vill etablera sig
Hon berättar att Lennart Hennix, förre ägaren av Kungsholm, gjorde något liknande.

- Han ville etablera sig på marknaden och det ifrågasattes aldrig, säger Wårell.

Ronald Gustafsson är handläggare av upphandlingen.

- Visst, skillnaden är stor men det är ingen exceptionell prisskillnad. Jag kan spekulera och ana att L/Lines vill marknadsföra sig. Som Kungsholm första sommaren, då man i stort sett körde gratis, säger han.

Kommunen pekar på det avtal som nu tecknas och som ska säkra att trafiken klarar de krav som ställs med de priser och den service som gäller.

Anbuden
Turbåt A  – 1,338 miljoner kronor (Kungsholm), 2,206 miljoner kronor (Eskil)
Turbåt B – 961.380 kronor, enda anbud (Stella Marina)
Arbetsbåt A – 669.375 kronor (Gajecha), 315.000 kronor (Forte)
Arbetsbåt B – 745.312 kronor (Stormforce 11), 189.000 (Forte)
Notera att Forte låg lägst på båda arbetsbåtturerna men då hon enbart kan åta sig en linje tilldelas Gajecha trafiken för arbetsbåt A.

M/S Eskil

Fartyget byggdes 1989 att trafikera linjen Mariefred - Stockholm under namnet M/S Gripsholm. Hon har även trafikerat norska fjordar under namnet M/S Fjordtind innan rederiet Strömma köpte och renoverade henne 1998.

När hon åter sattes i trafik på Mälaren döptes hon om till M/S Eskil, efter Sörmlands skyddshelgon.

Antal passagerare 168

Längd 34 meter

Bredd 5,8 meter

Djupgående 2,1m

Maxfart 28 knop

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om