Den nya upphandlingen avslutades på onsdagen av fritidschefen Helén Wiklund Wårell. Resultatet blev ett annat än den avbrutna upphandlingen i december:
¤ Turbåt A - den dagliga passagerartrafiken i Luleå skärgård vanns av L-line rederi (M/S Eskil).
¤ Turbåt B - de dagliga turerna mellan Luleå och Klubbviken samt Hindersön vanns av Condor shipping (förmodligen Stella Marina).
¤ Arbetsbåt A - daglig arbetspendling mellan fastlandet och öarna vanns av Condor shipping (M/S Gajecha).
¤ Arbetsbåt B - daglig arbetspendling mellan fastlandet och öarna (en annan turslinga) vanns av L-line (M/S Forte).
Avtalet som nu tecknas med redarna gäller tre år med rätt till förlängning ett plus ett år.
Nytt resultat
Helén Wiklund Wårell kan bara konstatera att när nu upphandlingen fick tas om blev också resultatet ett annat.
- Ja, vi hade ett antal ska-krav som båda anbuden uppfyller. Och då blev priset avgörande, säger hon.
Första omgången av upphandlingen såg ut att åter tas hem av Condor shipping med sitt flaggskepp Kungsholm. Men strax före jul kom beskedet att upphandlingen måste tas om, missförstånd och bristande kommunikation gjorde att anbudstiden blev mycket längre än de högst fem år som politikerna spikat.
Nu var det bråttom och fritidschefen Wårell fick rätt att ta beslutet på delegation för att snabba på processen. Med ett förbehåll.
Inom ramen
- Vi hade en ram på 2,7 miljoner kronor plus 1,6 miljoner extra och om kostnaderna översteg det så måste beslutet till fullmäktige, säger hon.
Avtalet håller sig alltså inom den ramen?
- Ja, det gör det.
Bernt Lindbäck driver L-line och han berättar att han har kontrakt på turbåten Eskil.
- Det är en båt som byggdes i samma serie som Kungsholm. Den är två meter längre men i övrigt i stort sett samma båt, fast lite bättre, säger han.
Hur då?
- Ja, den har lite större kapacitet och är moderniserad och renoverad.
Lindbäck har även M/S Favourite och Forte i sitt rederi. Eskil finns för närvarande i Stockholm men tas upp till Luleå i slutet av maj. Första året ska L-line hyra båten men har option på ett köp.
- Vi har kört skärgårdstrafik i Luleå och Piteå i många år och detta är en naturlig utveckling för oss. Jag har ett team som kört ihop länge och det ska bli jätteroligt, säger Bernt Lindbäck.