Hålet i gatan blev en dyr historia

Reparationerna kostade 39.000 kronor. Jan Hagström, 64, är en av de bilister som drabbats av det kritiserade gatunderhållet i Luleå.

OLYCKSPLATSEN. Jan Hagström visade var det fram till bara för en månad sedan fortfarande fanns stora gapande hål i gatan.Foto: Carolina Makkula

OLYCKSPLATSEN. Jan Hagström visade var det fram till bara för en månad sedan fortfarande fanns stora gapande hål i gatan.Foto: Carolina Makkula

Foto: Carolina Makkula

Luleå2011-07-04 06:00

I lördags skrev Kuriren att Luleå kommun prioriterar att underhålla stans mer trafikerade vägar än de hårt förfallna villagatorna som finns. Nu träffar vi Jan Hagström, 64, som så sent som i maj föll offer för det eftersatta underhållet.

Vi har åkt till olycksplatsen på Batterivägen där den före detta bilhandlaren möter oss. Batterivägen är för honom en genväg, som förvisso inte går snabbare men leder till återvinningsstationen. Vid olyckstillfället var han var på väg hem i sin bil när han tvingades väja för en annan bil och körde rakt över ett hål i gatan.

-  Det bara small till. Det var ett stort hål men det var först senare jag upptäckte vad som gått sönder, säger Jan Hagström.

Fanns någon varning uppsatt?

-  Nej, inte vad jag kunde se. Men senare satte de ut en kon.

Spåren efter hålen i gatan är tydliga då de nu bara täppts igen. Där det är grus fanns då flera stora hål. Bakhjulet damp ner i hålet, fick ett stort jack i gummit och råkade en kort tid efteråt ut för punktering.

"Small av"
Nu pekar han på baksätets nackstöd och berättar att de aktiva nackskydden, som reagerar på kraftiga stötar, utlöstes av smällen. Nästa gång han skulle hissa ner taket på cabrioleten gick det inte och han lämnade in den på verkstaden.

-  Två veckor senare hade de fortfarande inte hittat felet, som till sist visade sig vara att motorn som styr taket gått helt sönder.

Reservdelar beställdes och efter tre veckor på verkstan kunde han köra därifrån. Men det kostade 39.000 kronor och det var tur att bilen var helförsäkrad.

-  Jag lade ribban vid 12.000 kronor och höll på att smälla av när jag hörde vad det skulle kosta, säger Jan Hagström.

"De borde skämmas"
Vi får sällskap på gatan av en kvinna med papiljotter i håret. Hon berättar att de bott här i 50 år innan hon sedan hamnar i en diskussion med Jan Hagström.

-  Det ser ännu värre ut på Kårvägen, men du ska höra busschaufförerna som kör här. De är inte glada, säger hon.

-  Jag vet inget ställe där det är sämre än här, säger Jan Hagström.

Batterivägen på Lulsundet står nu enligt gatuchef Göran Gabrielsson på tur att göras om redan nästa år.

-  Det är på tiden. Jag anser att den är en fara och är förvånad om den inte orsakat fler skador, säger Jan Hagström.

-  Kommunen borde skämmas. Luleå ska växa, men gatorna växer inte. De är dåliga, säger kvinnan med papiljotterna.

För att ta reda på hur vanligt det är med skador orsakade av hål och gropar ringde vi företaget som utförde bilreparationen. Hans Berglund hos bilhandlaren Åke Eriksson säger att det är svårt att veta.

-  Vi får inte veta orsaken av många kunder. Men har du slagit sönder en stötdämpare så är det ofta sådant som ligger bakom.

Händer det varje vecka?

-  Nej inte så ofta. De flesta väjer ju för hålen.

Vad kostar det att reparera?

-  Från 2.500 till 30.000 kronor. Har man en bil i miljonklassen med helluftfjädring och man smäller båda stötdämparna fram eller bak så blir det dyrt. Det vanligaste är att man kommer in för att ställa in framvagnsinställningarna, som går på ungefär 1.500 kronor om det inte är några skador.

Hur påverkas bilen av dåliga vägar?

-  Det blir extra belastning på alla framvagnsdetaljer. Man kanske förkortar livslängden till hälften om man kör mycket på dåliga vägar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om