När Trafikverket summerar vintern visar det sig att tunga fordon vid 67 tillfällen förorsakat störningar i trafiken i länet. Mätt i tid handlar det om närmare sex dygn. Flera experter anser att problemen skulle minska om Sverige införde hårdare däckkrav.
Vid seriekrocken på Gäddviksbron i december då en buss med skolbarn från Kyrkbyskolan var inblandad, var dåliga däck på en lastbil framförd av en rysk chaufför en bidragande orsak. Men något lagbrott hade han inte begått.
Kravet som ställs på tunga fordon i Sverige är att däcken ska ha ett mönsterdjup på fem millimeter. Något övrigt om däckens beskaffenhet utsägs inte i lagen.
Märkligt
- Det är märkligt att långtradare och bussar undantas från kravet på vinterdäck, när vi vet att det skulle öka säkerheten på vägarna både för den tunga trafiken och för bilisterna, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig i Motormännens riksförbund.
Han vill se en lag om vinterdäck. Både för svenska och utländska lastbilar.
- I Tyskland har man infört vinterdäckskrav på tunga fordon, så då borde det väl inte vara några problem i Sverige.
Sammanlagt i vinter har Trafikverket räknat till närmare 3.000 trafikstörningar där tunga fordon varit inblandade.
Många stopp
- Det har varit väldigt mycket stopp i trafiken i vinter och vi tror att det skulle minska om vi hade krav på vinterdäck, säger Pär Gustafsson, informationsansvarig vid Trafikverket.
Daniel Pettersson vid polisens trafikenhet i Luleå tycker också att det skulle vara bättre om alla hade vinterdäck. Däremot tror han inte att Norrbotten är värst drabbat i Sverige.
De flesta har vinterdäck
- De flesta som kör här uppe har vinterdäck. Men i vissa väglag spelar däcken ingen roll, då är det bara sandning och plogning som hjälper.
Mats Öhrlund, styrelseordförande i BDX, Norrbotten, och åkeriägare i Luleå, skulle aldrig låta sina chaufförer köra utan vinterdäck på vintern.
- Vi använder vinterdäck både på drivaxel och styraxel. Det är helt avgörande för framkomligheten.
Han och hans chaufförer ser ofta lastbilar som står och slirar längs vägarna och i regel handlar det utländska bilar som saknar vinterdäck, berättar han.
- Jag tycker synd om dem. Att fastna eller köra av vägen är inget man vill göra, säger chauffören Lennart Johansson.