Färre turer väntar öbor
I år bantas båttrafiken ut till öarna tidigare än vanligt. Med start redan under nästa vecka plockas resorna bort två av dagarna. Orsaken är att pengarna håller på att ta slut. - Det är ekonomiska realiteter som vi öbor får finna oss i, säger Hubbe Ökvist.
Nu håller kommunens pengar som används till jobbtrafiken på att ta slut, något som är vanligt förekommande - dock inte så här tidigt. - I fjol tog pengarna slut i lagom tid, i år är det exceptionellt. Varför vet jag inte riktigt, kanske det blev något med upphandlingen.I lagom tid är enligt Hubbe Ökvist då det är dags att börja med förfallstrafiken, det vill säga, den trafik som sätts in då isen varken bär eller brister. För att råda bot minskas nu antalet turdagar från fem till tre, om det kniper plockas ytterligare en dag bort, öarna trafikeras då endast på måndagar och fredagar. Förhoppningen är att slippa glapp tills förfallstrafiken drar igång. - Man kan inte sätta människor utan förbindelse, i stället får man omforma resorna. Det gäller att se det på ett sunt sätt, det finns andra värden med att bo ute på en ö, säger Hubbe Ökvist och syftar på livsstilen.Uppehållet uteblev
Ansvarig för skärgårdstrafiken hos Luleå kommun, Göran Wallin, menar att det inte är pengarna som håller på att ta slut utan antalet timmar. Upphandlingen gäller bara 750 sådana. - Normalt görs ett uppehåll under sommaren på 14 dagar men i år valde öborna att köra hela sommaren, därmed har det gått åt fler timmar än tidigare år. Andra orsaker till att timmarna gått åt kan vara att det blåst mycket eller att fler öar trafikerats, då tar ju turerna längre tid. Hur många timmar som går åt är oförutsägbart, menar Göran Wallin.I fjol kostade jobbtrafiken drygt 600.000 kronor, plus förfallstrafiken. I år ligger kostnaden på cirka 682.500 kronor, plus förfallstrafiken. Antalet bofasta på öarna är strax under 100 personer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!