Kuriren har berättat att Trafikverket, inför nya nationella planen för 2018-2029, har svårt att hitta plats åt bygget av Norrbotniabanan.
Byggstart kan ske mot slutet av planperioden, 10-13 år bort, enligt verket.
Pengarna saknas ju.
I den nu gällande nationella planen, för 2014-2025, finns inte Norrbotniabanan med men inklusive uppräkning innehåller planen andra satsningar för 522 miljarder kronor, plus 81 miljarder från bland annat banavgifter samt intäkter och lån med koppling till trängselskatter.
Behoven är långt större, för att klara underhållet krävs enligt Trafikverket ytterligare 10-12 miljarder kronor. Varje år. Till sist får regeringen skaka fram mer pengar, eller stryka i listan.
Tidigare har regeringen sagt att pengarna till Norrbotniabanan ska tas från vägslitageavgifter, ett komplicerat system som alltjämt inte införts utan utreds.
Infrastrukturministern Anna Johansson säger inget om var pengarna ska hämtas, men förtydligar det löfte regeringen gett sedan tidigare.
– Trafikverket har att utgå från gällande beslut. Norrbotniabanan prioriterades inte av den förra regeringen och ingår därmed inte i nu gällande plan. Nuvarande regering har dock i budgetpropositionen för 2015 uttalat att den inom ramen för nästkommande nationella infrastrukturplan avser att genomföra byggstart av Norrbotniabanan. Utgångspunkten är byggstart av Norrbotniabanan våren 2018, säger Anna Johansson.
Trafikverket har åter tagit sig an projektet. Då på ritbordet. Järnvägsplaner för sträckan Umeå-Skellefteå, liksom bygghandlingar för Umeå-Dåva, ska ordnas och det betalas av EU-medel samt regionen.
– Vi är i uppstartsfasen och tittar på organisationen och sätter ihop den. Vi har börjat så smått med Dåva, där har vi en organisation, säger Urban Eriksson, åtgärdsplanerare vid verket.