Luleåbo mötte sjöpirater utanför Jemen
Luleåbon och jorden-runt-seglaren Johan Salmgren, 28, såg nyligen somaliska sjöpirater i Gulf of Aden och tre dygn från Nya Zeeland slog man sönder skrovet och hamnade i sjönöd i mycket hårt väder. Men nu hoppas han på lugnare väder och säkrare vatten i Röda havet och så småningom Medelhavet där världsomseglingen avslutas om några månader.
UNDSÄTTNING. I horisonten det militärfartyg (fregatt) som kom till undsättning efter att man från konvojen larmat de skyddande styrkorna.
Foto:
På väg till Jemen (som också kan stavas Yemen) seglade de bland annat genom Adenbukten. Eller Pirat-bukten som den kallas då somaliska sjöpirater kapat en hel del fartyg i området. De seglade i en liten konvoj med sin Adriatica tillsammans med båtarna och kollegorna Vagabond Virgin och Xanadu genom en så kallad säkerhetskorridor. Korridoren patrulleras av en koalition av flera olika lands krigsfartyg, som har tilldelats var sitt område för att kunna avhjälpa piratattacker. Krigsfartygen står stand-by på VHF-kanal, men de tre båtarna hade även telefonnumret till ett amerikanskt krigsfartyg och den brittiska antipiratcentralen.- De flesta brukar segla i riktigt stora konvojer om ett 20-tal båtar. Vi ville ta den här vägen redan från början. Alternativet, att segla runt Sydafrika, funderade vi aldrig över. Vi ville segla genom sydöst-asien och genom arabvärlden i Röda havet och komma upp i Medelhavet. Det finns en reell chans att blir angripen av pirater i detta område. Men vi har trots detta känt oss trygga, säger Johan Salmgren. Larmade
Men lite spänd blev han och de övriga när en liten snabb motorbåt plötsligt kom körande rakt mot dem i full fart. - Och av den information vi fått var det just den typer av båtar pirater använder sig av för att kunna köra ikapp och borda fartyg. Det betyder ju inte nödvändigtvis att det var pirater. Det var sju-åtta män i båten. Så fort vi såg den så larmade vår konvoj och en fregatt, 20 minuter ifrån, satte högsta fart för att undsätta oss. Under vår resa hörde vi en del may-day angående pirater. Båten låg bakom oss en stund, men därefter försvann den, berättar Johan Salmgren som beskrivs som en lugn och cool kille. Pirater angriper ofta större båtar, tanker och andra fraktfartyg med stora värden i.- Under de två år som vi seglat har båtar ofta kommit upp till oss. Det har dock alltid rört sig om vänligt sinnade fiskare som ofta velat byta grejer eller sälja fisk. Men det är klart att när man passerar genom Gulf of Aden och ser en speedbåt närma sig undrar man ju vad det är för typer, säger Johan Salmgren. Det kanske mest spänningsfyllda Luleåbon Johan Salmgren varit med om under den långa resan är när de befann sig cirka tre dygn utanför Nya Zeeland då man seglade rakt mot mycket dåligt väder, kraftig vind och extremt hög sjö. Skrovet slogs sönder mot något okänt föremål och båten började ta in stora mängder vatten. Den elektriska och manuella länspumpen gick sönder och de tvingades använda en hink. Då de tagit in så mycket vatten att durken började flyta omkring kontaktade man sjöräddningen.- Om jag var rädd? Nej, det var full fokus på att ösa vatten och göra det som krävdes för att hålla oss flytande. Det var antingen det eller slänga sig i livflotten som gällde. Sedan lugnade vädret ner sig dagen efter och jag kunde installera en ny elektrisk reservpump. Föräldrarna (Robert och Maria Salmgren) i Luleå var nog mer rädda, säger Johan Salmgren.De kontaktades hemma i Luleå av sjöräddningen och snart hade de oroliga föräldrarna ringt Johan och Ingas satellittelefon. När Johan Salmgren i december 2007 kom till hamnen i Nya Zeeland applåderade folk som följt dramat över radion. I Nya Zeeland sålde Johan och Inga sedan sin båt (L28 Don Quijote) för att finansiera en fortsättning av världsomseglingen. Sedan dess seglar de en god väns båt, Adriatica, som de har lovat att ta till Medelhavet där ska vara om fyra månader och då varit ute på haven i knappt tre år. Men närmast väntar Röda havet - lugnare vatten och utan pirater.
Klippt från bloggen (http://adriatica.wordpress.com):"Det var en upplevelse att klarera in i Aden. Det var en lååångsam process. På kajen vid jollelandningen blev vi mött av en officer från immigrationskontoret som tog oss med till rätt byggning, som inte alltid är så lätt att hitta. På vägen dit väckte vi också tulltjänstemannen som låg och sov på marken utanför sitt kontor. Inne på immigrationskontoret var personalen redan några timmar in i sin dagliga khat-tuggning. De hade så mycket khat i munnen att det såg ut som om de hade varsin tennisboll i ena kinden. Vi hade på förhand hört att Yemen stoppar vid tvåtiden på eftermiddagen då männen sätter sig ned för att tugga khat resten av eftermiddagen och kvällen. (Och Av det vi hittills sett så ser det faktiskt ut att stämma). Men incheckningsprocessen kom trots detta så smått igång."//Johan SalmgrenAdriatica:Längt, total: 12,7meter. Vattenlinje: 10,3 m. Djupgående 1,85 m. Kölvikt: Cirka 3.700 kg. Bredd: 3,7 m. Antal sovplatser: 8. Masthöjd över vattenlinjen: 16.15 m. Motor: Volvo Penta MD 31, 65 hk. Fart för motor: Cirka 8 knop .
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!