Nya musiktjänster via bredband ska rädda musikbranschen

Musikbranschen vädrar morgonluft. Man har kommit på ett sätt att återigen kunna tjäna pengar på musik. - En ny typ av musiktjänster på internet står i dag för hälften av skivbolagens intäkter i vissa länder och nu kommer tjänsterna till Sverige, säger Daniel Johansson, konsult och forskare på Music Link.

BORTGLÖMDA. Lars-Johan Jarnheimer, före detta koncernchef för Tele 2, menar att IT-branschen glömt bort gamla hederliga värderingar. "Jag träffar många som gått 18 år i skolan och kan tre språk men de har inte lärt sig hur viktigt det är att komma i tid eller att hålla det man lovar", säger han.

BORTGLÖMDA. Lars-Johan Jarnheimer, före detta koncernchef för Tele 2, menar att IT-branschen glömt bort gamla hederliga värderingar. "Jag träffar många som gått 18 år i skolan och kan tre språk men de har inte lärt sig hur viktigt det är att komma i tid eller att hålla det man lovar", säger han.

Foto: Petra Isaksson

LULEÅ2008-11-28 06:00
På torsdagen genomfördes fjärde upplagan av Internet Bay Partnering Event i Luleå. Evenemanget är en blandning av konferens och mässa och i år tussade arrangören ihop folk från IT-företag och filmbranschen.- Det här är den största träffpunkten för IT-branschen och vi tycker att det är roligt att blanda kultur och IT när vi träffas. I år har vi bjudit in folk från filmbranschen, berättar Johan Hedlin, VD för Internet Bay.Även företag från Finland hade bjudits in - och konferensspråket var därför engelska - men bara en handfull deltagare från vårt östra grannlande hade hörsammat kallelsen enligt deltagarförteckningen.Mervärde
Förra året var det musikbranschen som blandades med IT-företagen och då, liksom i år, fanns Daniel Johansson på plats. Han jobbar på Hultsfredsbaserade Music Link som ägs av festivalarrangören Rockparty.Johansson berättade bland annat om en storsatsning i Danmark där man via bredband kan lyssna på 2-3 miljoner låtar utan att betala ett öre. Antingen är tjänsterna finansierade av reklam eller så är det bredbandsoperatörerna som står för fiolerna.- Operatörerna vill skapa ett mervärde för sina kunder, säger Johansson.Omväg
I slutändan är det förstås de som lyssnar som får betala, fast indirekt genom en omväg över månadsräkningen från Telia, Bredbandsbolaget eller någon annan operatör.- Det börjar hända saker i branschen som äntligen tjänar pengar igen. Johansson berättar att musikbranschen, efter mycket om och men, äntligen insett att det inte går att ändra på internetanvändarnas invanda beteende.- Fildelarna vill inte betala för musiken och nu håller gratistjänster på att slå igenom.Struktur
Han menar att det är bra att man ordnar branschgemensamma mässor och konferenser som den i Luleå.- Det är IT-branschen som skapat den struktur som hela nöjesbranschen ska leva på i framtiden.En annan av föreläsarna var smålänningen Lars-Johan Jarnheimer, 48, tidigare VD och koncernchef för Comviq och Tele2. Han hoppad tidigare i år självmant av toppjobbet - för att ha mer tid för sin familj och för sig själv.- I dag är jag en slags pensionär, i alla fall under ett år. Sedan får vi se. Om det dyker upp någonting spännande kanske jag hoppar på det - men det får inte vara ett jobb med så mycket resor, säger han.Mormor
Fast föreläser gör han emellanåt och i Luleå handlade det om hyfs. Jarnheimer tycker att ingenjörerna har fått för mycket att säga till om i IT-branschen.- Man glömmer lätt bort sina kunder, menar han.Enligt Jarnheimer behöver branschen plocka fram gamla hederliga värderingar från förr - eller "management by mormor" som han kallar det.- Jag träffar många som gått 18 år i skolan och kan tre språk men de har inte lärt sig hur viktigt det är att komma i tid eller att hålla det man lovar.Han menar att det handlar om att visa respekt för andra människor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om