Ramsor nyttig träning
Föräldrar och lärare samt förskollärare samlades i Luleå på torsdagen för att få veta mer om hur man hjälper barn med språkstörningar. Språket är en talang, där vi är olika duktiga, enligt logopeden Barbro Bruce, som föreläste och som själv forskat på barns språkutveckling. Den som vill stimulera sitt lilla barn kan börja med att stänga skvalradion och dra ut nappen från babymunnen, var ett av råden.
BLANDAD GRUPP. Barn med språkstörningar utvecklas bättre i en blandad grupp än i en speciell grupp för deras funktionshinder, Det har forskaren Barbro Bruce konstaterat.
Foto: Håkan Gidlöw
Barbro Bruce manade under sin föreläsning till att ge mer tid åt barnen. Däremot behöver en sen talutveckling inte vara så allvarlig utan kan gå över. Förståelsen av uppmaningen "Ge mamma handväskan" är viktigare än att själv kunna säga meningen i tidig ålder. Redan vid 18-månaderskontrollen kan detta testas på bvc.Barn, som har oupptäckta språkstörningar, riskerar å andra sidan felaktigt få en damp-diagnos senare. De har svårt att koncentrera sig. Men kunde ha fått hjälp tidigare om deras brister i språket uppmärksammats.Ett barn som inte vill sitta med i samlingen på dagis utan går därifrån, kanske inte har samma ordförråd som de andra. Ett sätt kan vara att ha mer rim och ramsor. Dessa klarar en del barn första eller andra gången medan det kan gå 10 eller 15 gånger för andra och då går det lika bra för alla. Barn gillar oftast upprepningar. Barbro Bruce tipsade också om Magnus&Brassemetoden, där ord paras ihop av Magnus. Brasse säger fel, fel, fel, och har rätt han också. Exempel här båt, brygga, mygga.Afasiförbundet/Talknuten och riksförbundet DHB arrangerade temadagen som var tänkt för 45-50 personer men lockade 120 anmälda. från Norrbotten och några från Västerbotten. Lokalbyte måste ske från en konferenslokal i ett hotell till sessionssalen i stadshuset i Luleå.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!