Alliansen på nytt spår

Regeringen presenterade på onsdagen den största infrastruktursatsningen i modern tid. Några nya pengar till Norrbotniabanan aviserades inte. Men Norrbotten kan ändå få anledning att jubla.

Sverigebygget. Alliansen på rätt väg?

Sverigebygget. Alliansen på rätt väg?

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Politik2014-07-02 22:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Det hurrades en hel del runt om i Sverige i går. Mitt under Miljöpartiets pressträff under Almedalsveckan presenterade regeringen Sverigebygget, den största infrastruktursatsningen i landet sedan 1860-talet.

Alliansens partiledare lovade bland annat: 100.000 nya bostäder, nya stambanor med höghastighetståg på sträckorna Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö samt 3.000 nya byggnadsjobb per år fram till 2035.

Framtidsinvesteringarna, som främst koncentreras till de tre storstadsregionerna, beräknas kosta drygt 400 miljarder kronor – varav stambaneutbyggnaden står för 140 miljarder. Pengarna hämtas bland annat från en ny skatt på kommersiella fastigheter utefter de nya banorna, men regeringen hoppas också på medfinansiering från näringsliv, kommuner och landsting.

Tonläget är högt bland socialdemokrater när det gäller länets infrastrukturfrågor (konstigt nog, eftersom S på kronan följer Alliansens infrastrukturproposition när det gäller Norrbotten). Det är inte svårt att förutse kritiken som kommer: Alliansen är storstadsfixerad och mer pengar borde satsas i Norrbotten i stället ...

Men det handlar inte om antingen eller. Det finns definitivt anledning att ifrågasätta de ekonomiska kalkylerna bakom höghastighetståg. Men Norrbottens exportindustrier gynnas också av att spårtillgången förbättras i och med byggandet av nya stambanor i södra Sverige.

En ny fast förbindelse med Danmark är ett annat exempel på en satsning som långt fler än skåningarna får glädje av. Byggandet av den sista etappen av Hamnbanan i Göteborg förbättrar på samma sätt förutsättningarna för ett stort antal företag i hela landet.

Samtidigt är naturligtvis regeringens nu aviserade satsningar på Inlandsbanan och Ostkustbanan – som binder ihop Botniabanan och Ådalsbanan – både önskvärda och nödvändiga för arbetstillfällen och välfärd i Norrbotten. Och varför inte en Norrbotniabana? Regeringens förhandlingsperson får i uppdrag att göra en översyn ”för en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige med ett betydande inslag av medfinansiering från näringsliv, kommuner och regioner”.

Norrbotten kan snart få anledning att jubla. 140 miljarder på nya stambanor i södra Sverige borde faktiskt förbättra länets förhandlingsposition gentemot makthavarna i Stockholm. Godset som ska rulla i södra Sverige måste ju komma någonstans ifrån också.

Ledare