Lokförare befarar större tågolycka

Spåren mellan Bastuträsk och Boden är så dåliga att tågen måste köra med sänkt hastighet.
– Det gäller att stålsätta sig och inte tänka på det, för då blir man knäpp, säger lokföraren Daniel Carnudd från Luleå.

OROLIG. Lokföraren Daniel Carnudd i Luleå är orolig att det ska inträffa en tågolycka där människor kommer till skada.

OROLIG. Lokföraren Daniel Carnudd i Luleå är orolig att det ska inträffa en tågolycka där människor kommer till skada.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2014-01-20 20:00

I maj skedde två tågurspårningar med bara några dagars mellanrum mellan Koler och Storsund strax söder om Älvsbyn. Det ena var ett malmtåg, det andra ett tåg med en tung transformatorvagn. Efter det har Trafikverket gjort flera besiktningar och nu har man kommit fram till att spåren måste bytas ut så snabbt som möjligt.

En renovering av banan har varit planerad länge, men har blivit uppskjuten.

– Enligt senaste beslutet skulle renoveringen inledas 2015 och bli färdig 2018, men nu tittar vi på om vi kan börja redan i år, så att vi kan vara klara 2016 istället, säger Håkan Äijä, enhetschef vid Trafikverket Underhållsområde Nord.

Nya tidtabeller

Fram tills dess måste alla persontåg som trafikerar sträckan sänka farten från mellan 100 och 130 kilometer i timmen till 90 och godstågen får bara köra 70 kilometer i timmen.

– Sänkt hastighet minskar belastningen på spåret. Det är för att vi ska vara helt säkra.

Vid den extrema kyla som rått de senaste dagarna blir järnet i rälsen ännu ömtåligare, berättar han.

Direkt när de nya hastighetsbegränsningarna infördes uppstod tågförseningar bland både persontågen och godstågen.

– Vi kommer att behöva förändra tidtabellen efter de nya förutsättningarna. Jag kan inte säga när, men så fort som möjligt, säger Håkan Äijä.

Tidtabellerna påverkas även under de år som spåren byts ut.

När renoveringen kan komma igång är avhängigt av hur snabbt det går att få fram material till de nya spåren.

"Borde vara utdömda"

För Daniel Carnudd, lokförare och sektionsordföranden i SEKO Green Cargo i Norrbotten, kommer beskedet inte en dag för tidigt. Enligt honom borde spåren vara utdömda för längesedan.

– Jag vet inte hur jag ska säga för att uttrycka det diplomatiskt, men de är allt annat än bra.

Spåren brukar vara ett samtalsämne bland kollegorna, berättar han, men det gäller att inte fundera för mycket på det.

– Man kan ju inte åka runt och hela tiden vara orolig att det ska hända en olycka.

Själv kör han godståg, men på frågan om han skulle kunna tänka sig att ta nattåget söderut med familjen, kommer inget självklart svar.

– Det är en svår fråga. Det skulle inte kännas helt problemfritt, säger han.

Det är inte bara i Norrbotten det finns dåliga tågsträckor, poängterar han, utan det är problem över hela Sverige.

– Det känns om att det bara är en tidsfråga innan det sker en större olycka där många kommer att gå åt. En olycka där man får räkna kroppar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om