Hem till Vingåker – med fel flygbolag

Skylten med "Inställd" blinkar ilsket rött mot Norwegian-resenärerna på Luleå Airport på onsdagsmorgonen.

Inställda. Ett 30-tal personer kom ut till Luleå Airport tidigt på onsdagsmorgonen för att få råd om vad de skulle ta sig till när Norwegian ställt alla sina plan på marken.

Inställda. Ett 30-tal personer kom ut till Luleå Airport tidigt på onsdagsmorgonen för att få råd om vad de skulle ta sig till när Norwegian ställt alla sina plan på marken.

Foto: Linda Wikström

Luleå2015-03-04 08:18

Men med en telefon och tillräckligt med pengar på kreditkortet går det ändå att komma hem – eller bort. Det finns plats på SAS-planen till Stockholm, tack vare att det är sportlovsvecka.

Viking och Kristina Jonsson ska hem till Vingåker. Avsikten var att flyga med Norwegian klockan 10.15, men redan på tisdagskvällen var de medvetna om att det skulle bli omöjligt. I stället har de klivit upp tidigt för att åka ut till flygplatsen för att försöka få en annan biljett.

– Vi skojade redan i lördags när vi åkte hit om att det kunde bli så att vi inte kunde komma hem, berättar Kristina Jonsson.

De har ingen tid att passa på onsdagen, så om det enda alternativet skulle bli en tågresa klarar de av det också.

– Maken har en tid att passa i morgon och så har vi husdjur hemma. Det är väl det enda som ställer till det.

– Det här med internet och all information gör ju att sådant här är mycket lättare att hantera, påpekar Kristina Jonsson.

– Men det är klart, det blir ju inte roligare för det.

Lena Nordefors, som arbetar i SAS informationsdisk på Luleå Airport, har fått försöka hjälpa ett 30-tal Norwegianresenärer på onsdagsmorgonen.

– De flesta känner till att planen är inställda, berättar hon.

– Det är väl egentligen bara de engelsktalande som inte har fått information antingen via sin resebyrå eller från flygbolaget.

Hon har låtit de resande boka plats på SAS via sin egen dataskärm i informationsdisken. Men för Viking och Kristina Jonsson blev det problem när de skulle köpa nya biljetter på SAS. "Systemfel" påstod datorn. Kanske var det alltför många som försökte boka via internet?

Istället fick Viking Jonsson ta till telefonen och telefonledes boka plats på SAS-planet 09.55. Det lyckades, efter en del pyssel.

– Vi kommer iväg 20 minuter innan vi skulle ha gjort med Norwegian, säger Kristina Jonsson.

Men dessutom fick de lägga ut nästan 5 000 kronor extra för SAS-biljetterna.

– Det får vi ta itu med när vi kommer hem, det här med reseförsäkring och sånt.

Men efter en del strul och pyssel kommer de alltså iväg till Arlanda, där de har bilen stående. Och resan till barnbarnen i Luleå är de mycket nöjda med – bortsett från vädret.

– Vi hade ju packat för vinter och utomhus, skrattar Kristina Jonsson.

– Nu blev det Leos lekland och Teknikens hus istället.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om