Förhandlarna på rätt spår

På tisdagen besökte Sverigeförhandlarna Luleå. Efter samtal med länets företrädare väcktes nytt hopp om järnvägssatsningar i norr.

Rätt spår. Räls skapar tillväxt menar länets företrädare och har gett Sverigeförhandlarna sin mening - satsa på Malmbanan och Norrbotniabanan.

Rätt spår. Räls skapar tillväxt menar länets företrädare och har gett Sverigeförhandlarna sin mening - satsa på Malmbanan och Norrbotniabanan.

Foto: Håkan Zerpe

Luleå2015-05-26 19:14

På Trafikverkets hemsida anges att "Sverigeförhandlingen ska skapa enighet om vad vi ska bygga, var vi ska bygga, när vi ska bygga och hur detta ska finansieras".

Sverigeförhandlarna talade järnväg i Norrbotten på tisdagen; förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman ville veta vad som behövs här.

– Vi var tydliga med att det behövs en uppgradering av Malmbanan i form av dubbelspår mellan Svappavaara och Narvik. Samt en snabb realisering av Norrbotniabanan.

Det säger länsstyrelsens näringslivschef Andreas Lind som är mer optimistisk efter mötet.

– Det råder ingen tvekan om att Norrbotniabanan finns med i planeringen. Och beslutsfattarna i söder är numera väl medvetna om lönsamheten i projektet, säger han.

Men regionen måste vara med och betala, utöver stat och EU. Det gäller landstinget, kommunerna samt det regionala näringslivet.

Länets landstingsråd och kommunalråd deltog också i mötet tillsammans med landshövdingen Österberg, statsrådet Bucht och företrädare från SSAB, LKAB och Ferruform.

Men vilket mandat har Sverigeförhandlarna? Gruppen tillsattes av den förra regeringen.

– Enligt de själva har exakt samma acceptans och backning nu efter regeringsskiftet, det finns en bred parlamentarisk majoritet bakom dem. Den enda skillnaden i deras uppdrag nu är att Norrbotniabanan har tillkommit, säger Andreas Lind.

Vid mötet påtalades också behovet av ett snabbt spårbyte av sträckan Boden-Vännäs på stambanan.

– Det är akut och borde ske redan i sommar, säger Lind.

Sverigeförhandlarna

Tillsattes i juli 2014 för att i första hand utröna möjligheterna till höghastighetsbanor mellan storstäderna i södra Sverige.

I uppdraget fanns även att se över en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norr.

Under 2015-16 ska gruppen förhandla med berörda intressenter och lämna en slutlig redovisning senast sista december 2017.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om