På Trafikverkets hemsida anges att "Sverigeförhandlingen ska skapa enighet om vad vi ska bygga, var vi ska bygga, när vi ska bygga och hur detta ska finansieras".
Sverigeförhandlarna talade järnväg i Norrbotten på tisdagen; förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman ville veta vad som behövs här.
– Vi var tydliga med att det behövs en uppgradering av Malmbanan i form av dubbelspår mellan Svappavaara och Narvik. Samt en snabb realisering av Norrbotniabanan.
Det säger länsstyrelsens näringslivschef Andreas Lind som är mer optimistisk efter mötet.
– Det råder ingen tvekan om att Norrbotniabanan finns med i planeringen. Och beslutsfattarna i söder är numera väl medvetna om lönsamheten i projektet, säger han.
Men regionen måste vara med och betala, utöver stat och EU. Det gäller landstinget, kommunerna samt det regionala näringslivet.
Länets landstingsråd och kommunalråd deltog också i mötet tillsammans med landshövdingen Österberg, statsrådet Bucht och företrädare från SSAB, LKAB och Ferruform.
Men vilket mandat har Sverigeförhandlarna? Gruppen tillsattes av den förra regeringen.
– Enligt de själva har exakt samma acceptans och backning nu efter regeringsskiftet, det finns en bred parlamentarisk majoritet bakom dem. Den enda skillnaden i deras uppdrag nu är att Norrbotniabanan har tillkommit, säger Andreas Lind.
Vid mötet påtalades också behovet av ett snabbt spårbyte av sträckan Boden-Vännäs på stambanan.
– Det är akut och borde ske redan i sommar, säger Lind.