E10 saltas – bilisterna rasar

Vägsaltet måste bort från E10, det menar arga bilister som nu har startat en protestgrupp och en namninsamling.– Mina säkringar brann, säger taxiföraren Kjell Riggo.

Till möte. Idag träffar fyra representanter från Facebookgruppen mot vägsalt tjänstemän på Trafikverket för att diskutera frågan.

Till möte. Idag träffar fyra representanter från Facebookgruppen mot vägsalt tjänstemän på Trafikverket för att diskutera frågan.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2014-10-24 12:27

Traditionellt brukar inte E10 saltas på de mer nordliga breddgraderna men nu har Trafikverket klassat om vinterväghållningen och då ingår saltning av vägen. Ren idioti, menar många bilister. En av dem var Kjell Riggo, som startade en protestgrupp på Facebook och på bara ett dygn hade gruppen över 2 600 medlemmar. På några timmar hade dessutom över 600 namnunderskrifter samlats in, så vägsaltet är definitivt något som upprör.

– Mina säkringar brann. Jag har kört taxi i 25 år och minst 300 000 mil och jag har aldrig upplevt sådant här väglag här uppe, säger Kjell Riggo.

Han menar att vägsaltet snarare förstör än förbättrar väglaget, framförallt eftersom klimatet är så pass kallt i Malmfälten.

– Vi har ett sådant väglag med trampad snö, is och kyla så saltet har ingen funktion, tvärtom.

Förutom en ny sorts halka som Malmfältsborna inte är vana vid så blir det mörkare när snön längs vägarna smälter, detta samtidigt som djur lockas till saltet.

– Nu har vi inte tryggheten med en vit vägbana som lyses upp och man ser exempelvis vilt på vägen utan nu är det svart. Jag är rädd att det kommer ske väldigt många viltolyckor i vinter, säger Kjell Riggo.

Enligt bilisten Henrik Päiviö så bör man snarast sluta med det han kallar rena dumheter, alltså saltningen av E10. Han menar att trafikanterna i de norra delarna av länet kan hantera vinterväglaget och han var därför inte förvånad över att så många anslutit sig till protesten.

– Malmfältsbornas inställning är att vi inte vill ha salt och då förväntade vi oss en rejäl reaktion och det fick vi, säger Henrik Päiviö och fortsätter:

– Vi som lever här uppe och vi som kör här, vi anpassar oss efter väglaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!