Breven stärker tidningen

Breven kommer med morgontidningen – Norrbottens media stiger in på marknaden för brevdistribution. Bolaget har fått två stora uppdrag.

Även brev. Tidningsbuden ska även  dela ut brev.

Även brev. Tidningsbuden ska även dela ut brev.

Foto: Eija Dunder

Luleå2015-03-15 19:00

Konkurrensen hårdnar för postutdelarna i länet.. En ny aktör ger nu sig in på marknaden och har kapat åt sig två stora kunder – Luleå kommun och Piteå kommun. Det är Norrbottens media distribution (NMD), ett dotterbolag till Norrbottens media.

– Det här är en enorm möjlighet för oss, nya uppdrag och nya pengar, säger Leif Bergström, vd på NMD.

När det gäller Luleå kommun vann NMD uppdraget i kamp med Luleå mail som tidigare skött det..

– Vi har ett ramavtal med samtliga kommuner i länet efter en central upphandling. Luleå kommun valde att göra en egen upphandling, som vi då vann, medan Piteå kommun gjort ett avrop på det centrala avtalet, berättar Bergström.

I Luleå sköter NMD posten för kommunen sedan 1 mars, i Piteå räknar men med att komma igång under april.

– Vi har tre-fyra nyanställda som sköter sortering och frankering, säger Leif Bergström.

Posten delas ut av tidningsbuden. Det är även bra för tidningsutdelningen, enligt Bergström.

– Ju mer post vi bär med oss, desto längre ut når vi med tidningen. Om andelen brev ökar säkrar vi tidningsdistributionen där den annars kan bli för kostsam, säger han.

Leif Bergström berättar vidare att NMD kommer att söka fler nya kunder och då inte bara kommuner.

– Alla företag och organisationer som vill anamma våra tjänster, säger han.

Luleå mail har alltså tappat uppdraget att sköta Luleå kommuns post efter flera år. Lennart Olofsson är en av delägarna på Luleå mail.

– Det är klart att det aldrig är bra att tappa en så stor kund, kommunen var en hörnpelare för oss och det är ett gupp på vägen som vi får justera. Men jag tror det bara kommer att innebära små förändringar – vi går bra och har en förbättrad omsättning trots att volymerna minskar, säger han.

Lennart Olofsson tröstar sig också med att Luleå mail vann en annan stor upphandling, statens postgång i Luleå (länsstyrelsen och statliga myndigheter). Även det i konkurrens med NMD.

– Ibland vinner man och ibland förlorar man, säger han.

Olofsson konstaterar att brevdistributionen fått en ny konkurrent.

– Jag förstår att koncernen söker nya inkomster i takt med att tidningsupplagorna sjunker, säger han.

Luleå mail har 17 anställda varav hälften på heltid. Bolaget har funnits sedan 1997 och samverkar med Boden mail.

Kuriren har sökt Posten Luleå för kommentar men utan framgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om