Redan som treåring visste haparandabon Hanna Wallo att det var designer hon skulle bli när hon blir stor. Och i dag har hon och barndomsvännen Petra Salenvall företaget Wyilda af Norden där de skapar och säljer hållbara lyxaccesoarer. Petra är företagets vd och Hanna är ansvarig för designen.

– Designer är inte något vanligt yrke i Haparanda direkt. Och jag har alltid vetat att arbetsmöjligheterna som anställd är begränsade om man ska bo här uppe, så det känns fantastiskt att nu kunna ägna sig åt det här som jag brinner så mycket för, säger Hanna.

För ett och ett halvt år sedan fick hon ett samtal från Petra där hon, eld och lågor, berättade om sin affärsidé.

Artikelbild

| Förpackning. Även förpackningen är viktig och har tagit lång tid att ta fram. "Vi vill att det ska vara en förpackning man kanske vill behålla. På insidan av locket står histrien om Wyilda", säger Hanna.

– Hon hade varit ute efter en sjal i silke som kändes skandinavisk och höll hög kvalité, men hon hittade ingen. Det fanns helt enkelt inte på marknaden. Hennes idé var att starta ett företag för att erbjuda just detta och då ville hon ha med mig på tåget så vi började skissa på konceptet och utformade en affärsplan, berättar Hanna.

En stund senare deltog de båda i Venture Cup, en tävling för framtidens entreprenörer där de fick presentera sin idé. Förväntningarna var inte speciellt höga, enligt Hanna. Men trots det gick de hela vägen till final, trots att de ännu inte hade några färdiga produkter att visa upp.

– Vi deltog i tävlingen för att testa styrkan i affärsidén. Så här är vi nu. Vi har precis fått färdigt våra produkter och lanserar vår webbutik i dagarna, säger Hanna.

Det finns ingen fysisk butik i dagsläget utan sjalarna säljs via webbshopen eller hos någon av återförsäljarna.

Artikelbild

| Rävdansen. "Det här är vårt signaturmönster. Just den här sjalen heter rävdansen. Det är en sådan design som kommer att hänga med", säger Hanna Wallo.

– Vi har fått några återförsäljare efter att vi deltagit i mässor. Till exempel har vi en i Nordnorge, en i New York och en i Stockholm. Det känns jättekul att sjalarna går att köpa på flera ställen i världen.

Hanna beskriver Wyilda som Skandinaviens första modemärke för hållbara lyxaccessoarer. Första kollektionen består av fyra olika silkessjalar i totalt tio färgsättningar.

Artikelbild

| Skiss. Hanna skissar först för hand på ett papper. Sedan jobbar hon vidare med motivet i ett datorprogram.

– När vi startade företaget började vi med att skapa en historia om hur Wyilda föddes. Wyilda är en ung kvinna från Norden som föds bland dansande snöflingor, rävar och åkerbär. Hon vill göra skillnad och skapa förändring. Det vill även vi, säger Petra Salenvall.

I första kollektionen har mycket av designen baserats på just historien om Wyilda.

Artikelbild

| Designdrömmen. Hanna Wallo har studerat på konstskola och har alltid haft målet klart för sig - det var designer hon skulle bli.

– Jag börjar med att skissa alla delar för hand. Sedan ritar jag upp det i ett program i datorn där jag jobbar med olika färgställningar. När jag och Petra känner oss nöjda skickar jag all information till fabriken som skapar ett prov. När vi är nöjda med det kan vi beställa våra sjalar. Det är alltså många turer innan vi har den färdiga produkten, säger Hanna.

Förhoppningen är att på sikt kunna öka utbudet med fler lyxassesoarer, både för kvinnor och män.

– Det vore helt fantastiskt att kunna skapa något med råmaterial från Norrbotten. Det är drömmen, säger Hanna.

Både Hanna och Wylida kommer att föreläsa och ställa ut på Fair: Living som hålls på Kulturens hus i Luleå om två veckor, 6-7 maj. Där finns möjligheten att lyssna på deras resa och se deras sjalar på plats.