Det kinesiska bolaget CRRC Sifang (China South Locomotive and Rolling Stock Industry Corporation) är den största tillverkaren i världen av järnvägs- och höghastighetståg. I Kina tillverkas drygt 60 procent av världens höghastighetstågssystem och i landet finns över 22 000 kilometer järnvägar för höghastighetståg.

Nu har forskare vid LTU initierat ett projekt som ska utveckla ett underhålls- och tekniksystem kring prognos och underhållshantering för höghastighetståg i Kina.

– Vi kan erbjuda robusta och tillförlitliga lösningar för prognos och underhåll för höghastighetståg och det kommer att baseras på så kallade intelligenta molntjänster", säger Janet Lin, biträdande professor i drift och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet och koordinator för nystartade CRRC-LTU Research Center, till LTU:s hemsida.

Ungefär 40 forskare jobbar vid för drift och underhållsteknik på Luleå tekniska universitet. Tanken är att systemet ska göra höghastighetstågsystemet mer robust och tillförlitligt.

– Det är en ära att världens största företag kommer att samarbeta med oss på drift och underhållsteknik, säger Uday Kumar, chef för Järnvägstekniskt centrum och professor i drift och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.