Angeläget Fastighetsförmedling, som har kontor i Boden och Luleå, är ett av 20 utvalda företag som juryn skickat vidare till semifinal i tävlingen "Sveriges bästa företagsnamn 2017" som Eniro ligger bakom.

– Men vad kul, vi visste inte ens att vi var nominerade! Det är jätteroligt att höra, att det gav frukt att vara lite annorlunda och att vi gjorde rätt beslut i att inte gå med i kedja utan körde efter våra egna drömmar, säger Jörgen Åström.

Han grundade företaget för ett par år sedan tillsammans med Erik Kihlman och Magnus Bergqvist.

Hur kom ni på idén till namnet?

– Vi hade bra samarbetspartners, en reklambyrå som inte finns kvar, och gav dem fria tyglar att göra något annorlunda. Vi tog en helg på oss och funderade men sen var det bara att tuta och köra.

Vad var det som gjorde att ni fastnade för förslaget?

– Det fanns inte så många alternativ och vi nappade direkt. Vi vill inte ha våra egna namn utan något utanför boxen och något man kan marknadsföra på ett bra sätt och arbeta med. Vi kan till exempel säga "Vi är angelägna om att hjälpa er", och det händer faktiskt att kunder använder ordet oplanerat när de kommer till oss. Det finns många duktiga mäklare och då behöver man ett namn som sticker ut litegrann, säger Jörgen.

De har fått erbjudande om att gå vidare och till och med ändra namnet men det har aldrig varit aktuellt.

– Vi är frigående och får göra vad vi vill så det är roligt. Det kanske är mer jobb att inte vara med i en kedja men friheten överväger.

– Sen har vi drömmar om att skapa mer runt det här namnet och hitta på fiffiga approacher mot marknaden. Till att börja med ska vi lansera en ny hemsida som är ännu bättre än den vi har. Det finns inga begränsningar, det handlar bara om hur mycket man vågar gå utanför boxen, säger Jörgen.

Under tre veckor för svenska folket kunnat skicka in fyndiga företagsnamn till tävlingen och 710 bidrag har kommit in.

– Vi har sett ett stort engagemang från svenska folket att vilja lyfta det lokala näringslivet. Tävlingen har verkligen satt till synes okända företag på den svenska kartan och det tycker vi är jättepositivt, säger Donny Arnstad, marknadschef på Eniro.

Nu börjar en omröstningsperiod där allmänheten kan gå in och rösta på vilket företagsnamn de tycker är bäst. Tävlingen pågår fram till mitten av november då vinnaren av Sveriges bästa firmanamn kommer att utses.