Leif Pettersson svarar på Kurirens ledare från den 12 november "Struntar S i länet?".
Vi socialdemokrater brukar inte ge oss in att kommentera och lägga tillrätta alla felaktigheter som Johan Eriksson lämnar ifrån sig på sin ledarsida. Det blir dock lite väl yvigt i ledaren den 12 november. Jag kan till och med ha lite fördragsamhet med att Johan Eriksson inte har erfarenhet och förmåga att läsa de politiska dokument som vi lämnar ifrån oss i riksdagen.
Jag ska därför vara väldigt tydlig.
Satsningarna på Malmbanan och vägförstärkningarna mellan Kaunisvaara - Svappavaara är som jag sagt tidigare självklara och nödvändiga. I detta skiljer vi oss inte emot regeringen. Däremot löser denna åtgärd inte det långsiktiga transportbehovet mellan Kaunisvaara och Svappavara.
Norrbotniabanan finns inte med i regeringens förslag till infrastruktursatsningar. I den moderata "visionen" om det framtida Sverige finns Norrbotniabanan med tidigast 2025, kanske så långt som 2040, kanske aldrig. Det betyder att regeringen inte förstår dess betydelse för Sveriges jobb och tillväxt. Ännu mindre dess betydelse för oss här i Norrbotten.
Det ska jämföras med att vi socialdemokrater har haft med byggandet av Norrbotniabanan från 2002 och hade byggstart från 2010. Därför ger vi socialdemokrater ett tydligt och besked att vi kommer att bygga Norrbotniabanan.
Under 2013 är det inte meningsfullt att avsätta några medel till banan eftersom regeringen avvecklat planeringsorganisationen. För 2014 och framåt har vi pengar avsatta för att kunna återuppta planarbetet. Byggandet kan sedan ta fart så snart planerna fastställts. Så ser vårt förslag ut vad gäller Norrbotniabanan.
I vårt förslag så börjar vi bygga Norrbotniabanan. Det är en blygsam början söderifrån och första sträckan är från Umeå till Dåva industriområde. En viktig orsak till detta är att det inte går att med trovärdighet föreslå mer eftersom regeringen tvingat trafikverket att avveckla projektorganisationen för byggandet.
Eftersom Johan Eriksson inte nämnvärt bryr sig om att regeringen inte vill bygga Norrbotniabanan nu så är ståndpunkten om kilometerskatten logisk. Det behövs då istället lastbilar. Och konsekvensen att inte införa vägslitageavgift är att Sverige och Norrbotten blir en avstjälpningsplats för de lastbilar som i övriga Europa inte får användas eftersom de belastar miljön för mycket.
Vi socialdemokrater redovisar en finansierad politik. En politik som både gör nödvändiga investeringar i infrastruktur som Norrbotniabanan, för den framtida tillväxten och investerar i miljön för att minska belastningen på vårt klimat.
Vi socialdemokrater är eniga om Norrbotniabanan. Vi kommer att bygga den. Oavsett hur mycket vi misstänkliggörs av borgerliga riksdagsledamöter eller borgerliga ledarsidor.
Leif Pettersson, riksdagsledamot (S) och ledamot Trafikutskottet
Svar direkt:
Det är bra att Leif Pettersson strävar efter att vara tydlig.
Om Pettersson vill fullfölja den ambitionen får han gärna peka ut var någonstans Socialdemokraterna nämner Malmbanan eller vägen mellan Kaunisvaara och Svappavaara i sin infrastrukturmotion.
Det är möjligt att Leif Pettersson har rätt när han påpekar att jag saknar förmåga och erfarenhet av att ta till mig innehållet i riksdagens dokument. Men man ska inte ljuga. Ingen av regeringens satsningar på infrastuktur i Norrbotten finns med i Socialdemokraternas motförslag. Det är fakta.
Socialdemokraterna i länet PRATAR väldigt gärna om Norrbotniabanan. Det har jag ingenting emot. Men om retoriken ska ha någon trovärdighet bör den följas av skarpa förslag.
Socialdemokraterna avsätter inga pengar till bygget av en ny kustjärnväg, varken i budget eller infrastrukturmotion. Däremot vill man bland annat bygga höghastighetståg mellan Järna och Linköping samt mellan Göteborg och Borås.
Leif Pettersson varnar slutligen för att länet ska bli "en avstjälpningsplats" för smutsiga lastbilar om inte en landsbygdsfientlig skatt på avstånd införs. Det är ett sensationellt påstående, särskilt när det kommer från en ledamot i trafikutskottet.
De första milen sker i stort sett alla Sveriges godstransporter med lastbil. Av allt gods på som lastbilar transporterar på svenska vägar körs åtta av tio på sträckor under tio mil. Nio av tio körs på sträckor kortare än 30 mil.
Norrbotniabanan täcker inte hela länet. Lastbilstransporter kommer att behövas både med eller utan en framtida Norrbotniabana.
Jag vet vem som borde skickas till en avstjälpningsplats.
Johan Eriksson