Det var för lite Norrbotten i regeringens budget och infrastrukturproposition. Det var många lokala politiker och opinionsbildare på vänsterkanten eniga om.
Och för all del. För första gången på länge ökar nu befolkningen i länet. Ska Norrbotten fortsätta att utvecklas i rätt riktning krävs det statliga satsningar på infrastruktur i regionen.
Norrbotten utgör 25 procent av Sveriges yta. Dessutom är länet starkt präglat av en industrisektor med ett oerhört stort behov av tunga godstransporter.
För min del hade regeringens förslag gärna fått innehålla fler riktade satsningar mot Norrbotten. Inte minst hade det varit välkommet med ett tydligt ställningstagande för en ny kustjärnväg mellan Umeå och Luleå. Men någon dålig budget för Norrbotten var det inte.
Regeringen vill rusta vägen mellan Pajala och Svappavaara samt förse Malmbanan med dubbelspår på den mest belastade sträckan mellan Kiruna och Riksgränsen. Totalt omfattar satsningen på gruvrelaterad infrastruktur 3,5 miljarder kronor för perioden 2013-2017. Regeringen avsätter dessutom pengar till gruv- och mineralforskning vid Luleå tekniska universitet mellan 2013 och 2016. Det är satsningar som kan bli nog så viktiga.
Sedan Socialdemokraterna presenterat sina förslag har det dock varit märkligt tyst på de S-märkta debattörerna. Av omsorg mot partiet får man förmoda? Efter Socialdemokraternas brösttoner om väg- och järnvägsinvesteringar i länet är deras infrastrukturmotion pinsam läsning.
Inte nog med att Socialdemokraterna föreslår en för länet direkt skadlig kilometerskatt på lastbilstransporter. Man vill dessutom stoppa regeringens planerade investeringar i gruvrelaterad infrastruktur.
Socialdemokraterna konstaterar i sin infrastrukturmotion att "gruv- och basnäringarnas ökade betydelse skapar ytterligare behov av godstransporter på järnväg i olika delar av landet." Detta gäller dock tydligen inte i praktiken. Det yrkas nämligen avslag på regeringens infrastrukturproposition, innehållande viktiga satsningar i Norrbotten. Några egna infrastruktursatsningar i länet vill man inte göra. Och Socialdemokraternas egen så kallade "baby", Norrbottniabanan, blir inte längre än nio kilometer och kommer att gå mellan centralstationen i Umeå och Dåva industriområde.
Minns ni vilket liv det blev på riksdagsmannen Leif Pettersson (S) förra hösten när de bägge moderata riksdagsledamöterna från länet röstade för regeringens budget i stället för en ofinansierad satsning på Norrbotniabanan? Snart ska det röstas igen. Kommer norrbottniska riksdagsledamöter att rösta mot dubbelspår på Malmbanan och bättre väg mellan Pajala och Svappavaara? I sådana fall är en motivering det minsta man kan begära.
Länet tycks inte ingå i Löfvens affärsplan. Det är beklagligt. Men rösterna från Norrbotten räknar Socialdemokraterna med att hämta hem ändå?