Ledare: På modet med mångfald

MEDIEKRITISK. Kände journalisten Alexandra Pascalidou föreläste om hur tidningarnas negativa rapportering om invandrare skapar fördomar.

MEDIEKRITISK. Kände journalisten Alexandra Pascalidou föreläste om hur tidningarnas negativa rapportering om invandrare skapar fördomar.

Foto: Andreas Wälitalo

Politik2009-11-05 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Säg den trend som inte startat i väst. "Mångfald", på engelska "diversity", blev ett etablerat ord i USA för ett bra tag sedan. I Sverige är begreppet fortfarande under utbredning men blir allt populärare. Precis som uttrycket "biologisk mångfald" vet ingen riktigt vad det betyder. Men spelar roll. "Mångfald" låter ju jättekäckt. Associationerna går till många, variation och rikedom. Och vem gillar inte överflöd? När Röda Korset med flera på onsdagen arrangerade en temadag i Luleå under rubriken "Mångfald? Ja tack!", markerade det en förskjutning i perspektiv från tidigare temadagar om diskriminering. Mindre negativt, liksom. Mer prat om det trevliga, mindre om problemen. Nu blev en hel del ändå sagt om problem med intolerans och fördomar. Journalisten Alexandra Pascalidou, känd bland annat från sin tid som programledare i mångkulturella TV-magasinet "Mosaik", pratade om hur alla kulturer skapar självgoda myter, där de goda vi kontrasteras mot de
förtappade andra. Etnocentrism är alltså inte typiskt svenskt. Många av våra vanföreställningar är enligt Alexandra Pascalidou mediernas fel. Svenska tidningar skriver bara negativt om invandrare, påstår hon. Annars var det svårt att hitta något huvudbudskap i hennes föreläsning. Hon avlutade i alla fall med att säga att "mångfald lönar sig". Det passade bra som ingång till mångfaldsföretagaren Gary Bakers föredrag "Mångfald som tillväxtfaktor". Som amerikan vet han självklart (obs fördom) hur man slår mynt av något. Och här finns, enligt Gary Baker, pengar att tjäna (helt bortsett från de arvoden man kan dra in som jämställdhets- eller mångfaldskonsult). Gary Baker radade upp vinster som går att göra för de företag som anammar ett mångfaldsperspektiv. Högre effektivitet, mer kreativ miljö, bättre förståelse för kunderna. Genom att rekrytera en mångfaldsmix av människor går det att öka lönsamheten. Och många mångfaldsmodemedvetna inom näringsliv och politik gillar att,
på ganska lösa boliner, prata om hur fler kvinnor eller personer med utländsk bakgrund inom styrelser och bland personalen ger ökad framgång. Trots att en mix av kön och etnicitet i siginte innebär några garantier för den bredd i åsikter, talanger och erfarenheter som påstås vara så lönsam. Ser man bakom det Gary Baker säger rör det sig egentligen mindre om något nytt mångfaldsperspektiv och mer om sådant som i alla fall borde vara självklarheter: anpassning till nya kundgrupper, öppenhet för förändring, medveten och kompetent rekrytering - där den som är mest lämpad för jobbet får det, oavsett bakgrund eller hudfärg. Det är ju individualism och likabehandling som vi ska eftersträva. Problemet med mångfaldsmodet är att vi i stället riskerar bli mer fixerade vid olikheter och grupptillhörighet.