Ledare: Tur för turismen

LJUSA TIDER. För en del kan det ibland vara välkommet med en inbromsande samhällsekonomi.

LJUSA TIDER. För en del kan det ibland vara välkommet med en inbromsande samhällsekonomi.

Foto: LEIF BLOM/Scanpix

Politik2009-06-29 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Kanske är det äntligen dags för den svenska turistbranschen att få den uppmärksamhet den förtjänar, efter att under lång tid ha hamnat lite i skymundan av industrin och det som brukar kallas våra basnäringar. Den svenska turistnäringen har fördubblat sina intäkter från inhemsk turism de senaste tio åren, medan intäkterna från utländska turister har tredubblats. Utländska besökare spenderade förra året 88 miljarder kronor i Sverige, ett exportresultat som överträffar både stålbranschen och bilindustrin. De ekonomiska orostiderna verkar inte ha satt stopp för tillväxttro och spirande optimism bland turistföretagarna. Visst har lågkonjunkturen fått folk att se över sina utgifter, inklusive semesterresandet. Men för den svenska turistnäringen kan nedgången i samhällsekonomin faktiskt bli ett uppsving. Sveriges svaga krona - i Danmark skämtar man enligt senaste numret av Europaposten om "svenska pesetas" - gör landet konkurrenskraftigt som resmål för utländska turister. Så räkna med ännu fler danskar, norrmän och tyskar på vägarna och stränderna i sommar. Dessutom kan mindre ekonomiska ramar få fler svenskar att skippa utlandsresan och välja att stanna i hemlandet. En hel del erbjuds den patriotiske turisten. Festivalsverige växer så det knakar, det är bara att se sig omkring i Norrbotten där gatufestivalerna nu avlöser varandra. Sommarens musikfestivaler, stadsfester och konsertarrangemang i Sverige omsätter tillsammans flera miljarder kronor. Ett annat alternativ är utflykter i skärgården. Stugägare och båttursarrangörer i Luleå vittnar så här långt om en ökad efterfrågan på deras tjänster. Den som vill ta sig längre bort väljer kanske att campa, nuförtiden nästan lika bekvämt som hotellboende. Flera campingplatser rapporterar om bra bokningstryck och organisationen Sveriges camping- och stugföretagare ser fram emot vad de tror kan bli en rekordsommar. Oavsett årstid blir turism, besöksnäring och upplevelseindustri allt viktigare delar av den svenska samhällsekonomin; en ekonomisk tyngd som ännu inte motsvaras av ett lika stort politiskt eller massmedialt intresse för dessa branscher, om man jämför med uppmärksamheten kring exempelvis den tunga industrin. Just nu ter det sig mycket osäkert hur Sveriges industristruktur kommer att se ut efter finanskrisens och lågkonjunkturens stålbad. Näringar som vi närmast tagit för givna har på sistone även de visat sig kunna skakas i grunden. Därför är varje annan potentiell tillväxtbransch väldigt välkommen. Och sommarturismen ser ut att kunna bli ett varmt ljus i det ekonomiskt sett kalla mörker som vi enligt politikerna har framför oss. Tyvärr finns det som alltid en stor osäkerhetsfaktor: Det gäller att ha tur med vädret.