Gästkrönika: Vi sitter fast i granskogsöknen
Miljoner svenskar är helt beroende av bilen för att kunna bo och arbeta, skriver Anders Edwardsson.
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
rekorddyr. I USA kostar den trots detta bara runt sex kronor litern, medan den här går lös på drygt det dubbla. Och då oljepriset är detsamma i hela världen måste skillnaden vara politiskt betingad. I USA UTGÖR också produktionskostnaden (råvarupris plus raffinering), distribution, marknadsföring, oljebolagens vinst etcetera cirka 90 procent av bensinpriset. I Sverige uppgår samma kostnader till runt 40 procent. Och av detta kan vi sluta oss till att cirka tio procent av bensinpriset i USA utgörs av skatter, medan de i Sverige ligger på runt 60 procent. EN VISS skillnad alltså. POLITIKERNA SKYLLER sedan länge detta på miljön. Till och med statens egna utredare har dock flertalet gånger konstaterat att vi inte kör mindre idag än förr. Miljoner svenskar är nämligen helt beroende av bilen för att kunna bo och arbeta. Så när bensinpriset rakar i höjden blir det annat som får stryka på foten, som konsumtion och sparande. DYR BENSIN LEDER därför till lägre tillväxt, vilket i sin tur leder till färre jobb. Och mindre resurser till riktigt effektiva miljöinsatser. HAN MED HÄSTSVANSEN borde därför nu ta av statens rekordstora överskott och, säg, halvera bensinskatten för att motverka den annalkande lågkonjunkturen. Och med lite tur skulle detta också leda till att vi svenskar blir något mindre träiga och börjar dra iväg på oplanerade middagar med vänner och kollegor. Kanske inte till Winnipeg, men i alla fall till nästa stad.
Anders Edwardsson, Uppsala, är fri skribent och gästkrönikör på Norrbottens-Kurirens ledarsida.