Inga "smakdomstolar"
Reklam som inte faller folk i smaken kommer i längden ändå inte att bli särskilt framgångsrik.
RÖR INTE REKLAMEN. Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni (fp) glr helt rätt som skrotar förslaget om förbud mot könsdiskriminerande reklam.
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Som vd för Sveriges Annonsörer, en intresseorganisation för reklamköpare, är han nöjd med jämställdhetsminister Nyamko Sabunis (fp) besked i går att det inte blir någon lag mot könsdiskriminerande reklam. Alla som hyser tilltro till det mänskliga förnuftets förmåga har anledning att andas ut. Nyamko Sabunis huvudinvändning mot ett förbud är att yttrandefriheten hotas, eftersom gränsdragningarna mellan vad som är kommersiella budskap och vad som är opinionsbildning blir för svåra. "Jag vill inte inskränka en grundläggande mänsklig fri- och rättighet för en lagstiftning vars effektivitet jag ifrågasätter", säger hon. Bra rutit. Men förutom yttrandefriheten är ett ytterligare problem hur gränsen för vad som är könsdiskriminering skulle ha dragits om förbudsivrarna i s, kd, mp och v skulle fått sin vilja igenom (alla dessa partier har stött ett förbud). Den utredning som i januari lade fram det förslag som nu kastats i papperskorgen definierade könsdiskriminerande reklam som "en skildring av könsegenskaper eller -roller vilken allmänt sett uppfattas som kränkande för kvinnor eller män." Men ordet "kränkande" kan som vi vet slungas mot allt och alla som inte råkar falla någon viss person i smaken. Risken är, som Anders Ericson uttrycker det, att vi vid ett förbud därmed skulle få ett slags "smakdomstolar". En sådan finns i viss mån redan i form av Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam (ERK). ERK är ett så kallat självsanerande organ och kan redan idag klandra företag för en könsdiskriminerande "reklamåtgärd". Ett exempel på vilken infantil argumentationsnivå man kan hamna på inom området jämställdhet och diskriminering i Sverige idag är fallet med ett företag som ERK fällt för en reklamtext om julskinka. Texten innehåller formuleringen "på etiketten finns enkla tips så att även tomtefar klarar av tillredningen." "Könsdiskriminerande", konstaterar ERK. Formuleringen antyder nämligen att "mäns färdigheter när det gäller tillredning av julskinka är högst bristfälliga." Fallet utmärker sig genom att handla om män. Annars rör många av de fall som kritiserats reklam där kvinnor finns med i bilden och oftast i sammanhang där det anspelas på sex. Visst kan man tycka att denna och annan typ av reklam är tragisk, sexistisk och osmaklig. Mycket reklam håller inte särskilt hög nivå. Men den bedömningen borde vi konsumenter själva få göra, inte några tribunaler för inskärpandet av det politiskt korrekta. Reklam som inte faller folk i smaken kommer i längden ändå inte att bli särskilt framgångsrik.