Ta exempelvis en titt pÄ teveprogrammet Pluras kök . HÀr vankar en, förvisso charmig, men ocksÄ pösmagad och högkonsumerande musiker runt med bar överkropp och fÄr ÀndÄ gÀster och tittare att trivas. SÄ vad har det hÀr med manlighet att göra? Kanske just detta: BehÄll scenen men byt ut huvudrollsinnehavaren mot Kikki Danielsson. Parallellerna mellan de tvÄ Àr givna men dÀr finns en avgörande skillnad. Plura Àr man, Kikki Àr kvinna. En man fÄr göra och vara allt det som inte kvinnor fÄr göra och vara.
I praktiken Ă€r just avgrĂ€nsandet mot det kvinnliga viktigast i en klassisk manlighet, att inte vara âknapsuâ som det heter i Mikael Niemis PopulĂ€rmusik frĂ„n Vittula . DĂ€rmed berör manligheten inte bara machomĂ€n (som tycks helt omedvetna om varför den behöver diskuteras) metromĂ€n (som felaktigt tror att de redan frigjort sig frĂ„n den) och kvinnor (som â ofta med all rĂ€tt â pĂ„stĂ„r att de drabbas av den).
Marcus Priftis behandlar allt frÄn manlighetens utgÄngspunkter och förebilder till skadeverkningar och möjliga utvÀgar. PÄ flera plan Àr hans hÄllning ovanlig. Han har varken skrivit ett försvarstal för manligheten eller nÄgot som darrar av förtÀrande sjÀlvkritik. Till skillnad frÄn mÄnga andra debattörer intar han en mellanposition och fördelar skulden för- och skadeverkningarna av hur det ser nÄgorlunda lika mellan kvinnor och mÀn (fast mÀnnen fÄr nog nÄgra fler skopor av kritiken nÀr jag tÀnker efter).
Jag uppskattar hans angreppspunkt, jĂ€mstĂ€lldhets- och manlighetsdebatten mĂ„ste föras av bĂ„de mĂ€n och kvinnor med respekt för deras, ibland olika, perspektiv. Jag tycker ocksĂ„ om Priftis förmĂ„ga att skriva med klargörande överblick Ă€ven nĂ€r frĂ„gorna Ă€r snĂ„riga. Dessutom har han en formuleringsförmĂ„ga som slĂ„r det mesta. Som bĂ€st Ă€r han nĂ€r han gĂ„r ned i konkreta exempel frĂ„n vardagen. Han tar upp att vissa sjĂ€lvutnĂ€mnt âbra killarâ tycker att bara skitstövlar fĂ„r ligga. Sex betraktas underförstĂ„tt som en belöning kvinnor borde ge till mĂ€n som förtjĂ€nar det. De hĂ€r mĂ€nnen glömmer att kvinnor har sex av samma anledning som mĂ€n â dĂ€rför att de gillar att ha det med nĂ„gon de tĂ€nder pĂ„ och tycker Ă€r attraktiv. Bakom det hĂ€r skymtar, misstĂ€nker jag, en omvĂ€nd knapsu-logik, kvinnor fĂ„r inte vara som mĂ€n.
Det mesta i boken Àr vÀlkÀnt sen tidigare och ibland tuffar texten pÄ tomgÄng med för mÄnga exempel pÄ samma sak, som i kapitlen om de manliga principerna: tÀvlandet, oberoendet och sÄ vidare⊠Betydligt bÀttre dÄ nÀr Priftis med lÀtt, svepande hand, gör korta exposéer: Som att scoutrörelse och internatskolor vÀxte fram nÀr mÀnnen pÄ grund av industrialismen, och mer avlÀgsna arbetsplatser, skiljdes frÄn sina söner. Sönerna skulle övas i manlighet, inte förfjolligades av hemmavarande mödrar.
SÄ hur var det dÄ med vÀgen framÄt för manligheten och utvÀgarna? Priftis drar upp fler alternativ som Den totale mannen som försöker vara hÄrd och mjuk pÄ en gÄng, typ Persbrandt (den sÄrbare machon) eller Ernst Kirchsteiger (den poetiske hantverkaren). En annan möjlig vÀg Àr Den pappaledige mannen dÀr den tilltagande jÀmstÀlldheten om inte suddar ut skillnaderna, sÄ slipar av manlighetens vassaste och mest destruktiva kanter. Oavsett vilket vÀg som blir vanligast lÀr manligheten komma att förÀndras. Men för att det ska ske Ät det hÄll vi vill, krÀvs bÄde analys och en diskussion dÀr bÄda könen deltar.