De byter konst mot berättelser

Det handlar om byteshandel. Ett konstverk mot en berättelse, eller kanske en rulle toalettpapper.

Första stoppet. Lotta Thulin som sedan 1987 bor i Riksgränsen, men numer veckopendlar till Kiruna, blir konstnärernas första stopp. "Jag hade tänkt bjuda på en berättelse, men de kanske behöver en påse bullar i stället", säger hon.

Första stoppet. Lotta Thulin som sedan 1987 bor i Riksgränsen, men numer veckopendlar till Kiruna, blir konstnärernas första stopp. "Jag hade tänkt bjuda på en berättelse, men de kanske behöver en påse bullar i stället", säger hon.

Foto: Jan-Olof Granqvist

Kultur och Nöje2014-08-19 06:00

Konst.

Inbjudna av Konstmuseet i Norr reser konstnärerna Akay och E.B Itso runt i Kiruna kommun under två veckor, utan pengar på fickan, med fokus på mötet med människor.

- Vi kommer att leva som vagabonder. Kanske får vi diska för ett mål mat, säger E.B Itso vid invigningen av konstprojektet Bytt är bytt i Riksgränsen i lördags.

Det ska sägas redan på en gång. Akay och E.B Itso är artistnamn, med rötter i ungdomsårens graffitikultur. Men från att det en gång handlade om att inte tagga sin graffiti med sitt eget namn handlar det numer snarare om att värna anonymiteten av andra skäl.

- Det handlar om att lägga fokus på vad vi gör, inte oss som personer, menar Akay.

Han och E.B Isto har övernattat i en tom stuga uppe på fjället i Riksgränsen och har under morgonen mekat med den ombyggda Piaggio Ape de ska färdas i under resans två veckor.

- Ärligt, vi är inte vana mekaniker. Vi är hängivna cyklister båda två och har därför aldrig skaffat körkort, så vi har lite kvar att fixa innan vi kan ge oss iväg på vår resa, säger han.

En resa som är tämligen öppen men med en bestämd slutdestination. Karesuando, den 30 augusti.

- Vi får väl se. Kanske får vi vänta på ett ställe på att någon ska sticka en tröja om det blir kallt. Vi har en lista på saker vi inser att vi glömt och behöver. Toapapper, exempelvis, säger Akay.

Han vänder sig lite mot epitetet gatukonstnär.

- Det är andra som kallar oss det. Min definition är ganska enkel. Det handlar om att göra saker utomhus, konst som inte ryms inom fyra väggar med en särskild estetik. Vi använder uteslutande material vi hittar, återvunnet material direkt i kontexten. På så sätt görs konsten tillgänglig inom olika aspekter.

Och när de nu reser runt i Kiruna kommun i sin ombyggda moped med tillhörande konstarkiv, utrustade med tält och ett trianglakök, är det närmast en uppsökande konstverksamhet det handlar om.

- Grundidén var att eftersom det ännu saknas ett konstmuseum i Kiruna och kommunen är stor ville vi bygga en mobil konsthall. Den skulle vi köra runt med och ställa upp i byarnas olika centrum. Men när vi besökte Kiruna i våras insåg vi att det på många platser handlar om fyra hus. Det fanns ingen naturlig hubb att ställa upp vår mobila konsthall. Vi insåg att vi måste ta kommandot, söka upp människor. Byteshandeln är egentligen en ursäkt för att träffa folk, menar Akay och E.B Itso.

För det är framför allt berättelser de önskar byta till sig. I gengäld kan den som delar med sig av sitt liv få en tavla eller kanske en bok eller Fanzine. Tanken är att när de når slutdestinationen i Karesuando ska deras konstarkiv vara tomt. Och de oändligt rikare på upplevelser och berättelser.

- Akay var den förste svenske gatukonstnären, en konstform som problematiserar tillgången till det offentliga rummet. En debatt som är högst aktuell i Kiruna med den kommande stadsflytten. Därför bjud jag in honom, säger Maria Ragnestam, projektledare Konstmuseet i Norr.

Hon påpekar att uppdraget för Konstmuseet i Norr är att vidga konstbegreppet.

- Dessutom ska några projekt göras bara i Kiruna förutom vårt länsuppdrag. Då ställer vi krav på att de ska komma upp för att få en känsla för länet samt att konsten ska vara flyttbar.

Det var sedan Akay som bjöd in sin vän E.B Itso, ursprungligen från Danmark numer boende i Malmö, för att gemensamt genomföra projektet Bytt är bytt.

- Vi träffades första gången år 2002 när vi jobbade med ett projekt för Tomelillas konsthall. Sedan har vi under många år jobbat med i Helsingborg med syfte att koppla staden närmare vattnet. Jag vet inte, vi som jobbar utomhus arbetar ofta tillsammans. Dels för att man kompletterar varandra, men också för att man inte känner sig ensam och utelämnad. Och just denna resa är vi utelämnade till människors goda vilja, där vi likt upptäcktsresande kan utforska platser vi normalt inte skulle hamna på, säger Akay.

Intresserade kan följa deras resa på Facebook och Instagram via Konstmuseet i Norr. Hela projektet kommer också att dokumenteras i tryckt form, en bok eller Fanzine senare i höst.

Akay och E.B Itso

Akay är gatukonstnär, född 1969, uppvuxen och huvudsakligen verksam i Stockholm. Han började måla graffiti i mitten på 1980-talet till i början på 1990-talet. Från och med 1997 täckte han främst Stockholm men även andra stora städer världen över med affischer som gjorde reklam för den påhittade ideologin Akayism. Bland hans mer uppmärksammade projekt är den lilla faluröda stugan som han och P eter Baranowski släpade upp på ett berg mellan två motorvägsfiler vid Eugeniatunneln i Stockholm, och de stora vita bokstavsbrädorna under Solnabron, som efter flera år fortfarande omkonstrueras till nya ord av förbipasserande.

E.B Itso är en dansk konstnär, baserad i Malmö, som främst arbetar med projekt i stadsrummet, synliga och osynliga. Han kommunicerar gärna via texter; målade på fasader i storstaden eller skrivna med industrikrita på rostiga godstågsvagnar på landsbygden. Tillsammans med den svenske konstnären Adam har E.B Itso sedan 2002 arbetat med platser och strategier för tillflykt. Utgångspunkten är idén om att städer formar människor, liksom människor formar städer. Ett resultat av deras utforskande och nyttjande av stadens glömda utrymmen är bland annat byggandet av en hemlig lägenhet vid spår 12 under Köpenhamns centralstation.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!