Videon är inte längre tillgänglig
LIVE:Regeringen presenterar budgeten
LÄS MER:Höjd skatt på sprit och bensin
Det gäller delen Umeå-Dåva, ungefär en mil ny järnväg. Dåva är en plats där värmeverket för Umeå samt avfallshantering och annan verksamhet med koppling till industri finns.
Så här skriver regeringen i budgeten:
"Regeringen anser att Norrbotniabanan är en strategiskt viktig satsning. Järnvägsinvesteringar som denna bidrar till regeringens mål om såväl högre sysselsättning, nyindustrialisering som minskad klimat- och miljöpåverkan. Regeringen avser därför att genomföra byggstart av Norrbotniabanan 2018 med etappen Umeå-Dåva."
Alliansregeringen tog på sin tid inte med Norrbotniabanan i den nationella planen för infrastruktur, för åren framöver.
Denna del, Umeå-Dåva, fanns heller inte som etapp i projektet hos Trafikverket.
Den påkomna etappen, som är kortare och därmed billiigare än de flera mil långa vanliga etapperna, kom sig mer eller mindre av ett vallöfte från statsministern Stefan Löfven i valrörelsen 2014.
Helena Lindahl, västerbottning och näringspolitisk talesperson för Centerpartiet är kritisk till regeringens variant av Norrbotniabanan.
Hon menar att Stefan Löfven i både valrörelsen och vid sitt senaste besök i Luleå gav sken av att det var hela sträckan som diskuterades och inte bara några kilometer räls.
– När Stefan Löfven var uppe i Luleå och åt surströmming fick han det onekligen att låta som att regeringen hade ambitionen att bygga spår hela vägen upp till Luleå. Nu vet vi att det bara var spel och att det kommer ta flera hundra år att färdigställa en riktig Norrbotniabana. Det känns som ett riktigt magplask, säger Helena Lindahl.
– Centerpartiet vill att banan byggs i hela sin längd och då krävs det sannolikt samfinansiering, alltså offentlig-privat samverkan. Därför borde regeringen redan nu tillsatt en förhandlingsperson för norra Sverige och börjat leta möjligheter att finansiera hela banan, säger Helena Lindahl i ett uttalande.
Kuriren och NSD var med på den omnämnda surströmmingsfesten i Luleå (Kallax), för en tid sedan. Statsministern Stefan Löfven bedyrade då att bygget av Norrbotniabanan ska påbörjas.
– Ja, vi har lovat att den ska påbörjas under denna mandatperiod och så kommer att ske. Det ska ligga en räls efter Norrlandskusten och den är en grundläggande förutsättning för att Norrland ska kunna växa och få samma möjligheter. Det kommer säkert att finnas många som inte tycker att detta är samhällsekonomiskt lönsamt, men jag menar på att Norrbotniabanan ska byggas, sade Löfven.
Kravet på en förhandlingsperson för Norrbotniabanan har tidigare framförts av det offentligt ägda Norrbotniabanan AB.
Om projektet landar inom den så kallade Sverigeförhandlingen, som jobbar med genomförandet av stora infrastrukturprojekt, så kan Norrbotniabanan tänka sig att ex-politikern Anders Sundström ingår i bolagets förhandlingsorganisation.
Tisdagens besked från regeringen är en milstolpe, säger Norrbotniabanans vd Gusten Granström.
– Det här är ett otroligt viktigt besked, nu namnger man tydligt Norrbotniabanan som ett oerhört strategiskt projekt. Man tar också ställning för att det här ska igång, vilket annars sagts ett antal gånger, säger Granström.