Tjänstefel - inget annat

ÅTERHÅLLSAMHET GÄLLER. Luleås skolchef Sture Bryggman hoppas att kortsiktiga åtgärder ska halvera skolans budgetunderskott på 26 miljoner kronor. ⃅terhållsamhet gäller‬ säger han.

ÅTERHÅLLSAMHET GÄLLER. Luleås skolchef Sture Bryggman hoppas att kortsiktiga åtgärder ska halvera skolans budgetunderskott på 26 miljoner kronor. ⃅terhållsamhet gäller‬ säger han.

Foto: Anders Alm

Norrbottens län2008-10-09 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
DET VI under de senaste åren fått bevittna är inget annat än en skolledning som inte tar sitt ansvar och fullgör de skyldigheter en ledning, oavsett vilken verksamhet man är tillsatt att leda, ska arbeta med. Att skylla på friskolors etablering och utifrån detta lägga ner, eller helt ignorera en planering inför framtiden, är inget annat än tjänstefel. En ledning ska arbeta med framtidsfrågor, göra prognoser där man nyttjar de underlag som finns av större eller mindre säkerhet. Detta är med all tydlighet inte närvarande i det dagliga arbetet inom Luleås barn- och utbildningsförvaltning, BUF. Någon annan slutsats kan man ej dra av alla besparingskrav som ramlar ner på förvaltningen och dess verksamhet med jämna mellanrum, helt oanmält dessutom. Oerhört intressant
Avsaknaden av väl grundade prognoser (så bra som underlaget medger) medför en osäkerhet och otrygghet för oss föräldrar. Vi kan bara föreställa oss vad de som är anställda inom förvaltningen tänker inför varje ny arbetsdag. "Jaha,
undra vad det är för skit som ska hända idag". En fråga som vi som föräldrar måste ställa oss är om vi tycker att det är tillfylles att BUF kan erbjuda oss en lagringsplats eller om vi även ser den pedagogiska verksamheten som viktig!? Att planera för framtiden är fullt möjligt och dessutom oerhört intressant. En ledning måste aktivt jobba med framtidsfrågor. Tyvärr är den nuvarande ledningen oförmögen denna uppgift. Det har de på ett oerhört tydligt sätt
visat de senaste åren. Aktivt planera och styra
Hur arbetar man då med dessa frågor. Jo man jobbar med prognoser, man nyttjar allt tillgängligt underlag som finns, elevunderlag inom olika åldersgrupper, födelsetal, stadbyggnadsutveckling (var bygger vi, var planerar vi att bygga), områdesanalyser (vi vet att områden lever i 30-årscykler). En kommun kan vidare aktivt planera och styra utvecklingen inom staden exempelvis genom flyttkedjestudier. Lek med tanken att kommunen vill skapa möjlighet för unga barnfamiljer att bosätta sig i en stadsdel i hyrestvåor, -treor eller -fyror. Första tanken kan då vara att bygga dessa i stadsdelen. En flyttkedjestudie kan i stället visa att kommunen genom att bygga dyra lägenheter i de centrala delarna lockar äldre människor att sälja sin bostadsrätt eller villa och flytta in till centrum. Frågan BUF och andra förvaltningar bara behöver ställa sig är "Vilken utveckling vill vi ha och vad behöver göras för att ett område ska få en gynnsam utveckling och stabil skolstruktur". Måste ta sitt ansvar
Det jag beskrivit är inget nytt, inget konstigt eller för den delen övernaturligt. Frågorna arbetar samhällsbyggnadskonsulter med dagligen idag. Nu får det helt enkelt vara slut på att skolledningen ej tar sitt uppdrag på allvar. Att skylla på yttre faktorer håller inte. Det medför bara att ytterligare krut måste läggas på framtidsplaneringen. Tänk vad trevligt det vore om vi i framtiden slipper läsa om chockbesparingar inom skolan som helt oanmält dimper ner i vår verklighet.