Flera tidningar i Norrland redovisar stora upplagetapp; Gefle Dagblad -9,8 procent, Sundsvalls Tidning -6,3 procent, Östersunds-Posten -9,6 procent, Folkbladet i Västerbotten -10,3 procent och Norran i Skellefteå -4,4 procent.
Ett undantag är Västerbottens-Kuriren med en upplaga på 30 700, vilket är en minskning med 100 exemplar jämfört med 2013 (-0,3 procent).
Norrbottens-Kuriren redovisar en TS-upplaga på 17 400 exemplar för 2014. Det innebär en förändring med -2,8 procent (-500 exemplar) för papperstidningen jämfört med 2013.
– Mycket positivt att vi tillhör de bästa i Sverige. Ett kvitto på att vårt digitala PLUS-abonnemang har tagit för sig bra, säger Norrbottens-Kurirens chefredaktör Mats Ehnbom.
– Vi ökar avsevärt snabbare digitalt än vi tappar på papper. Kurirens digitala trafik och räckvidd ökar snabbast i Sverige och är nära nog dubblerad sedan i höstas, säger Mats Ehnbom.
NSD redovisar en upplaga på 29 400 för 2014, vilket innebär en minskning med 2,3 procent jämfört med 2013. Piteå-Tidningen tappar 1,4 procent jämfört med 2013, vilket innebär en upplaga på 14 300 exemplar för 2014.