Socialchefen: "Många trivs hos oss"

Arbetsmiljöproblemen på biståndsenheten fanns där redan innan den nya ledningen kom på plats. Det uppger socialchefen Annette Viksten Åhl.

Annette Viksten Åhl, socialchef, säger att det har gjorts och görs insatser för en förbättrad arbetsmiljö vid biståndsenheten.

Annette Viksten Åhl, socialchef, säger att det har gjorts och görs insatser för en förbättrad arbetsmiljö vid biståndsenheten.

Foto: Elisabeth Hedman

Gällivare2022-04-23 06:00

I konsultrapporten som presenterades förra veckan beskrivs det att personal upplever "oro och hot" i sin arbetssituation. Någon polisanmälan har inte gjorts från arbetsgivarens sida men Annette Viksten Åhl uppger att de har haft möten med polisen och rådgjort med kommunens säkerhetschef. 

Hon svarar skriftligt på frågorna om kritiken mot hur arbetet på enheten har bedrivits sedan 2020.  En ny organisation togs fram för att enligt socialchefen ge stöd till medarbetarna men också för att skapa en hållbar struktur i organisationen. Ett nära ledarskap och gemensamma rutiner behövde upprättas, säger hon. En uppföljning gjordes under våren 2021, där det framkom att arbetsmiljön hade förbättrats.

Nyutexaminerade socionomer tilldelades komplicerade barnärenden och skickades att hålla barnsamtal i några fall, anser du att det är lämpligt?

– I den nya organisationen så tillsattes samordnare som ska vara nära verksamheten och stöd till handläggarna och också finnas med i besök av olika slag, detta som ett stöd till bland annat nya handläggare så de inte ska arbeta ensam i ärenden.

Anställda och inhyrd personal beskriver en arbetssituation där akuta omhändertaganden blev det normala och där allt de tidigare lärt sig i sitt yrke ifrågasattes, vad tänker du om det?

– Akuta omhändertaganden kan aldrig bli ”det normala”.  Bedömningar ska utföras i varje enskilt ärende. Vi är medveten om att det blivit många omedelbara omhändertaganden, där vi bedömt omedelbart behov. Dessa ärenden har också prövats i både förvaltningsrätten och kammarrätten.

Personer har uppgett att de slutat för att de inte kan ställa upp på det arbetssätt som infördes med enhetschefen och samordnaren - har den bilden kommit fram till dig?

– Det finns ett antal personer som valt att avsluta sin anställning vid biståndsenheten, men jag har inte fått till mig att det ska bero på denna anledning. Medarbetare kan avsluta sin anställning av många olika skäl.

Många har vittnat om ett grovt språkbruk från anställda i arbetsledande position, att föräldrar/familjer har behandlats respektlöst och att det var en allmänt hård jargong på arbetsplatsen från ledningens sida, är det något du känner igen?

– När det gäller påståendet om att familjer behandlats respektlöst är det inget som jag känner till. Beslut har ibland varit nödgad att fattas, där föräldrar i en del fall inte ställt sig bakom besluten, vilket kan upplevas respektlöst, och det finns en stor förståelse för att det kan upplevas så.  Det har inte kommit klagomål på att våra medarbetare ska behandla personer illa vid möten.

– När det handlar om hård jargong på arbetsplatsen känner jag inte heller igen det, däremot så har vi varit tvungen att upprätta många gemensamma rutiner utifrån att det funnit en stor avsaknad av gemensamma rutiner som ska gälla alla på arbetsplatsen.

 Det finns en spridd uppfattning bland socionomkonsulter att det inte ”går” att jobba i Gällivare och att de varnar varandra för att jobba hos er, hur tänker du om den bilden med tanke på era svårigheter att rekrytera?

– Jag har fått till mig att den bilden har förändrats. Sedan oktober 2020 så har vi haft inne ett antal konsulter och den återkoppling vi fått från dem är att de trivs bra hos oss. 

Ett stort antal barn har omhändertagits sedan hösten 2020, men socialchefen tillbakavisar bestämt att omedelbara LVU-fall skulle vara det normala.
Ett stort antal barn har omhändertagits sedan hösten 2020, men socialchefen tillbakavisar bestämt att omedelbara LVU-fall skulle vara det normala.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!