NÀr tvÄsamhet glider över i tvÄngsamhet

Det började som en roman om vardagens omloppsbana men pÄ vÀgen destillerades texten till en skönlitterÀr diktsvit frÄn tvÄsamhetens slagsida.

Alexandra Sundqvist, uppvuxen i Boden, Àr aktuell med en ny bok "TvÄngsamheten" - en berÀttelse om hur vÄldet kryper in i en kÀrleksrelation.

Alexandra Sundqvist, uppvuxen i Boden, Àr aktuell med en ny bok "TvÄngsamheten" - en berÀttelse om hur vÄldet kryper in i en kÀrleksrelation.

Foto: Sara Moritz

Kultur2021-03-11 09:17

– Det tog mig fyra Ă„r att skriva boken och hitta berĂ€ttelsens form. Jag fick leta mig fram och lĂ„sa upp mitt sprĂ„k för att hitta rĂ€tt och lĂ„ta berĂ€ttelsen flöda och nĂ€rmast strömma fram frĂ„n mitt undermedvetna, sĂ€ger Alexandra Sundqvist, ursprungligen frĂ„n Boden.

"TvĂ„ngsamheten" liknar ett kammarspel om en stor förĂ€lskelse som övergĂ„r i nĂ„got helt annat – en relation dĂ€r vĂ„ldet sakta smyger in i villaomrĂ„det bakom neddragna persienner. Det Ă€r en naken berĂ€ttelse om ett berĂ€ttarjag, mötet med mannen Adam och en relation som med tiden bĂ„de blir destruktiv och vĂ„ldsam.

– Jag ville gestalta vardagen i en kĂ€rleksrelation dĂ€r grĂ€nserna lĂ„ngsamt förskjuts. MĂ„nga frĂ„gar sig varför misshandlade kvinnor inte lĂ€mnar tidigare, men i vardagsvĂ„ldet blir enskilda hĂ€ndelser till ett mönster först i backspegeln. SmĂ„ nĂ„lstick som sakta maler ned den som utsĂ€tts för misshandel. Det handlar om kritik, manipulation, kontroll och makt dĂ€r den psykiska misshandeln ofta föregĂ„r det fysiska vĂ„ldet. Och det Ă€r de smĂ„, vardagliga grĂ€nsförskjutningarna jag velat gestalta i "TvĂ„ngsamheten", sĂ€ger hon.

Enligt Brottsförebyggande rÄdet drabbas var 4:e kvinna av ekonomisk, psykisk, fysisk eller sexuell misshandel. NÄgot Alexandra Sundqvist menar att samhÀllet mÄste bli bÀttre pÄ att förebygga.

– Vi skriver Ă„r 2021 och kvinnor misshandlas fortfarande till döds av sina mĂ€n i deras gemensamma hem. Den plats som egentligen stĂ„r för trygghet, sĂ€ger hon och betonar att texten Ă€r en litterĂ€r gestaltning av ett vardagligt problem, inte sjĂ€lvbiografisk.

Diktsviten löper över en lĂ„ng tidsperiod med början nĂ€r det unga berĂ€ttarjaget flyttat till storstaden och möter mannen Adam som Ă€r allt hon inte Ă€r – karismatisk, spĂ€nnande och hemtam i den urbana livsstilen. Adam med de hasselbruna ögonen som hon faller handlöst för, eller som beskrivs i dikten "JordmĂ„n":

"Varje förÀlskelse har sin egen jordmÄn

sina egna lager och horisonter

Under ytan

intimiteten upplösningen annekteringen

En önskan att luckras upp av nÄgonting större

Àn en sjÀlv

bli jord

bli gjord

börja om."

För samtidigt mĂ„las Ă€ven en större berĂ€ttelse om mĂ€nniska och natur upp i boken "TvĂ„ngsamheten". En historia dĂ€r det urbana livet i storstaden kontraseras mot fjĂ€llets vidder i norr. 

– Naturen var mitt vardagsrum nĂ€r jag vĂ€xte upp och jag upplever att det hĂ€nder nĂ„got i kroppen nĂ€r man Ă„tervĂ€nder till den plats man vĂ€xte upp pĂ„. För mig Ă€r det en avslappning rent fysiskt samtidigt som jag minns kĂ€nslan av att vara ung och lĂ€ngta bort till en annan plats dĂ€r livet ska börja. Jag tĂ€nker att naturen Ă€r ett scenrum vi alla lever i och som ville in i boken. KĂ€rleken som vĂ€xer men som ocksĂ„ kan vissna eller brinna upp likt en skogsbrand. 

Den manstyp som trÀder fram i berÀttelsen har egentligen de rÀtta vÀrderingarna för en sÄ kallad "kulturman", som Alexandra Sundqvist menar Àr ganska vanlig i det svenska kulturlivet. Han Àr feminist och djurvÀn men bÀr i denna historia pÄ ett inre svart hÄl som han förvÀntar sig att andra ska fylla. Eller som det berÀttas i "TvÄngsamheten": "ett svin, Àr ett svin, Àven i veganska skor".

– Det Ă€r skillnad pĂ„ att ge sig tid för stora utfĂ€stelser och hur man agerar. Adam Ă€r verbal och framgĂ„ngsrik, vilket blĂ€ndar berĂ€ttarjaget. Det Ă€r inte alltid sĂ„ lĂ€tt att upptĂ€cka vad som lurar under en polerad och vĂ€lartikulerad yta.

Under berÀttelsens gÄng föds ett barn, sonen Ben, som bland annat blir en katalysator för det upptrappade vÄldet i diktsviten.

– Det som tog allra lĂ€ngst tid var att hitta tonen, sjĂ€lva essensen i det jag ville gestalta. Jag vĂ„gade inte riktigt tro pĂ„ min egen förmĂ„ga som lyriker eftersom jag ser dikten som den högsta litterĂ€ra formen. Men dikten Ă€r oslagbar som form för det inre kĂ€nslolivet. I en mer renodlad roman skulle jag inte kunna göra en humoristisk jĂ€mförelse mellan mĂ€n och lax, men i detta sammanhang fungerar det. Jag ville nĂ€mligen skriva fram livets alla delar och humor Ă€r ovĂ€rderligt nĂ€r livet Ă€r svĂ„rt samtidigt som fruktstunder och förĂ€ldramöten ocksĂ„ ska bemĂ€stras, sĂ€ger Alexandra Sundqvist.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!